Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37313
Type: Artigo de Evento
Title: Ensinando física conceitual e uma proposta de estudo das dificuldades dos estudantes
Other Titles: Teaching conceptual physics and a proposal to study students difficulties
Authors: Jose Guilherme Martins Alves Moreira
Abstract: Neste trabalho, relato a experiência com duas disciplinas de Física Conceitual que são ofertadas para os estudantes do curso de Física, em especial para os da Licenciatura, desde 2006. Apresento a motivação para essa oferta, descrevo a dinâmica utilizada nas disciplinas, que tem alta participação dos estudantes, e relato o impacto que está tendo no curso. A seguir, apresento alguns exemplos de questões discutidas nas disciplinas e as dúvidas dos estudantes nessas questões – isso aponta um tema que precisa ser melhor entendido: o que leva alunos nesse nível de formação, quase no final da graduação, ainda terem dificuldades desse tipo. Apresento então uma proposta de estudo a ser realizado com esse público – estudantes no final do curso de Física – para tentar levantar os motivos dessas dificuldades. Concluo defendendo a importância dessas disciplinas, principalmente, mas não exclusivamente, para a Licenciatura, e a relevância de se tentar levantar os fatores que levaram a essas lacunas na formação.
Abstract: In this paper, I report the experience with two disciplines of Conceptual Physics that have been offered to students of the Physics course, especially those of the Degree, since 2006. I present the motivation for this offer, I describe the dynamics used in the disciplines, which have high student participation, and report the impact it is having on the course. Below, I present some examples of issues discussed in the disciplines and the students' doubts on these issues - this points to a theme that needs to be better understood: what leads students at this level of education, almost at the end of graduation, to still have such difficulties. I then present a proposal for a study to be carried out with this audience – students at the end of the Physics course – to try to raise the reasons for these difficulties. I conclude by defending the importance of these disciplines, mainly, but not exclusively, for the Degree, and the relevance of trying to raise the factors that led to these gaps in training.
Subject: Física
Ensino
Licenciatura
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ICX - DEPARTAMENTO DE FÍSICA
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/37313
Issue Date: 2020
metadata.dc.url.externa: http://www1.fisica.org.br/~epef/xviii/
metadata.dc.relation.ispartof: XVIII Encontro de Pesquisa em Ensino de Física
Appears in Collections:Artigo de Evento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ensinando física conceitual e uma proposta de estudo das dificuldades dos estudantes.pdf268.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.