Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37318
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDouglas Attila Marcelinopt_BR
dc.date.accessioned2021-08-06T10:57:30Z-
dc.date.available2021-08-06T10:57:30Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume22pt_BR
dc.citation.issue40pt_BR
dc.citation.spage191pt_BR
dc.citation.epage212pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.14393/artc-v22-n40-2020-56971pt_BR
dc.identifier.issn1516-8603pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37318-
dc.description.abstractTaking as object of analysis the film "Histórias que só existem quando lembradas (Found memories), launched in 2012 and directed by Júlia Murat, this article proposes a reflection about the photographer as metaphor of the role of the historian. Like the newly arrived photographer in the imaginary city of Jotuomba, in which a small group of residents carry out their daily activities completely erasing the passage of time, the historian can be understood as someone who uses traces and remnants to construct images through which subjects can enter into conflict with their past, in a similar manner to the Benjaminian conception of the notion of traces and also about the production of dialectic images. This clash, as an instantaneous picture configured in the tension between what is repressed and the desires which make any relationship with images of the past anachronistic, can be liberating of the weight of the past which accumulates in an anodyne and predictable manner in the repetitions of daily routine through gestures, rites, objects, and clichés, in short an experience which is forgotten (or repressed) from the actual passage of time.pt_BR
dc.description.resumoTomando como objeto de análise o filme Histórias que só existem quando lembradas, lançado em 2012 e dirigido por Júlia Murat, este artigo propõe uma reflexão sobre o fotógrafo como metáfora do papel do historiador. Tal como a fotógrafa recém-chegada na cidade imaginária de Jotuomba, na qual um conjunto pequeno de moradores desenvolve suas atividades diárias apagando completamente a passagem do tempo, é possível compreender o historiador como aquele que se utiliza de rastros e vestígios para a construção de imagens por meio das quais os sujeitos podem entrar em choque com o seu passado, de modo semelhante à concepção benjaminiana sobre a noção de rastros e sobre a produção de imagens dialéticas. Esse choque, como instantâneo que se configura na tensão entre o recalcado e os desejos que tornam qualquer relação com imagens do passado anacrônica, pode ser libertador do peso de um passado que se acumula, de forma anódina e previsível, nas repetições do cotidiano, por intermédio de gestos, ritos, objetos, frases clichês, enfim, de uma vivência que se esqueceu (ou recalcou) da própria passagem do tempo.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE HISTÓRIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofArtCultura: Revista de História, Cultura e Artept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHistórias que só existem quando lembradaspt_BR
dc.subjectFotografiapt_BR
dc.subjectEscrita da históriapt_BR
dc.subject.otherFotografiapt_BR
dc.subject.otherHistoriografiapt_BR
dc.subject.otherFotógrafospt_BR
dc.subject.otherHistoriadorespt_BR
dc.titleO historiador como fotógrafo da morte: uma leitura de "Histórias que só existem quando lembradas"pt_BR
dc.title.alternativeThe historian as a photographer of death: a reading of "Histórias que só existem quando lembradas"pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://www.seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/56971pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
douglasHistoriadorFotografo.pdf6.56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.