Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37340
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJezulino Lúcio Mendes Bragapt_BR
dc.date.accessioned2021-08-06T23:37:48Z-
dc.date.available2021-08-06T23:37:48Z-
dc.date.issued2017-07-
dc.citation.volume6pt_BR
dc.citation.issue12pt_BR
dc.citation.spage54pt_BR
dc.citation.epage67pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.26512/museologia.v6i12pt_BR
dc.identifier.issn2238-5436pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37340-
dc.description.abstractThis article presents challenges for museal education, proposing a number of ways to make possible to museums to expand the service they provide to schools. Taking as reference the discussions of the 50’s and those of the ‘Round Table on the Development and the Role of Museums in the Contemporary World’ (Santiago, Chile, 1972), an event that laid the foundation of what we call New Museology, the present work states the importance of education as one of the social functions of the museum.It also presents the preliminary documents and the letters of commitment from PNEM (National Program for museum education), recent guidelines for the construction of a public policy of education and museums in Brazil. Based on programs and projects of the educational sector, this text discusses yet how the exhibition can be an element to inquests and problematization. We started from the premise that the museums are spaces for sensitive training, and that in them, teachers, students and museum educators share worldviews and resignify their ethical, aesthetic and political positions.pt_BR
dc.description.resumoEste texto apresenta desafios para a educação museal, propondo alguns caminhos para que os museus possam ampliar o atendimento às escolas. Afirma a importância da educação como uma das funções sociais do museu, tomando como referência as discussões da década de 50 e da Mesa de Santiago do Chile de 1972, evento que lançou as bases do que chamamos Nova Museologia. Apresenta também, os documentos preliminares e cartas de compromisso do PNEM (Programa Nacional de Educação Museal), diretrizes recentes para a construção de uma política pública de educação e Museus no Brasil. Discute como a exposição pode ser um elemento para inquirições, problematizações a partir de programas e projetos dos setores educativos. Partimos da premissa de que os museus são espaços para formação sensível e neles, professores, estudantes e educadores de museu partilham concepções de mundo e ressignificam suas posições éticas, estéticas e políticas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentECI - DEPARTAMENTO DE ORGANIZAÇÃO E TRATAMENTO DA INFORMAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista museologia & interdisciplinaridadept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectEducação Musealpt_BR
dc.subject.otherMuseuspt_BR
dc.subject.otherMuseus - Aspectos educacionaispt_BR
dc.titleDesafios e perspectivas para educação musealpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.unb.br/index.php/museologia/article/view/16332/14620pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DESAFIOS E PERSPECTIVAS PARA EDUCAÇÃO MUSEAL (1).pdf549.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.