Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37618
Type: Artigo de Periódico
Title: Caçando capivara: com o cinema-morcego dos Tikmũ’ũn
Other Titles: Hunting capybara: with the bat-cinema of the Tikmũ’ũn
Authors: André Guimarães Brasil
Abstract: A partir de análise do filme Caçando capivara (2009), realizado pela comunidade Tikmũ’ũn (Maxakali) da Aldeia Vila Nova (MG), o artigo sugere relações entre cinema e xamanismo: de que modo traços do sistema xamânico tikmũ’ũn se inscrevem concretamente nas imagens? O filme acompanha um grupo de caçadores (cineastas-caçadores, ca-çadores-cineastas) que, junto aos yãmĩyxop (povos-espíritos com os quais mantêm aliança), saem em busca da capivara (animal tornado raro na região, outrora rica em diversidade). Para que a quase impossibilidade da caçada se transforme em possibilidade, é preciso que a dimensão fenomenológica do cinema se altere, seja habitada, por uma dimensão cosmológica; que a paisagem desertificada seja povoada por afetos, agências e seres existentes e extintos, visíveis e invisíveis. Tomando emprestada sua dinâmica aos cantos xamânicos dos Tikmũ’ũn, Caçando capivara sugere a possibilidade de um “cinema-morcego” que aciona, quem sabe, uma outra modalidade de visão.
Abstract: Following my research on Amerindian cinema in Brazil, the article approaches the film Hunting Capybara (Caçando capivara, 2009), by the Tikmũ’ũn (Maxakali) community of the village of Vila Nova, in Minas Gerais (Brazil), focusing on the modes in which traces of the tikmũ’ũn shamanism are inscribed in the images. The film follows a group of hunters (hunter-filmmakers, filmmaker-hunters) that, in alliance with the yãmĩyxop (human-animal spirits), seeks the capybara (animal turned rare in a region erstwhile rich in its biodiversity). To transform into possibility the “almost impossibility” of the hunting, the film phenomenology will shelter a cosmological dimension: the desolate landscape will be then populated by a multiplicity of affects, agencies and beings (existent or extinct, visible or invisible ones). Borrowing its dynamics from the Tikmũ’ũn shamanic chants, Hunting Capybara suggests the possibility of a “bat-cinema” that would demand another modality of vision.
Subject: Índios Maxakali
Índios no cinema
Xamanismo
Cinema brasileiro
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIAL
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/37618
Issue Date: 2016
metadata.dc.url.externa: https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/3262
metadata.dc.relation.ispartof: Revista ECO-Pós (Online)
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
andreCacandoCapivara.pdf3.6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.