Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37676
Type: Artigo de Periódico
Title: Campanhas online e Twitter: a interação entre campanhas e eleitores nas eleições presidenciais brasileiras de 2010
Other Titles: Online campaigning and Twitter: communicative interaction between campaigns and voters in 2010 Brazilian presidential election
Authors: Camilo de Oliveira Aggio
Abstract: Desde 1996, pesquisadores se debruçam sobre especulações de ordem teórica e exames empíricos para refletir sobre quais os ganhos democráticos e estratégicos da interação direta, via tecnologias digitais entre candidatos e partidos com eleitores. Especificamente, a pesquisa aqui apresentada pretende avaliar a frequência de uso de recursos interativos por candidatos à presidência do Brasil em 2010 no Twitter, além de propor e aplicar uma metodologia que permita aferir com precisão o quão efetivas foram tais interações e com quais finalidades políticas e estratégicas foram empregadas. Conclui-se que os três principais candidatos à presidente do Brasil em 2010 apresentaram índices significativos de interação. No entanto, a comunicação horizontal das campanhas não serviu majoritariamente à discussão de ideias, posicionamentos e projetos políticos.
Abstract: Since 1996, researchers from around the world discusses, theoretically and empirically, about which democratic and strategic benefits derives from online direct communication between candidates, political parties and voters as well as how often and with what purpose direct communication is adopted. Specifically, this paper aims at evaluate the frequency of interactive features adoption by the three main candidates running for president of Brazil in 2010 on twitter using a methodological approach to distinguish real interactions between campaigns and voters from messages that contains interactive features but are not translated in real discursive exchanges. I conclude that the three main candidates interacted in significant levels. Notwithstanding, the direct interactions between the three main campaigns and Twitter users were not used to discuss ideas, plans and positions on political issues.
Subject: Campanha eleitoral
Mídias sociais
Twitter
Eleições 2010 Brasil
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIAL
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2016.1.22088
URI: http://hdl.handle.net/1843/37676
Issue Date: 2016
metadata.dc.url.externa: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/22088
metadata.dc.relation.ispartof: Revista Famecos
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
camiloCampanhasOnline.pdf6.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.