Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38009
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorGiselli Mara da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2021-09-14T13:57:05Z-
dc.date.available2021-09-14T13:57:05Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume13pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage206pt_BR
dc.citation.epage229pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.5380/rvx.v13i1.60793pt_BR
dc.identifier.issn1980-0614pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/38009-
dc.description.abstractIn this paper, we intend to discuss the teaching of reading to deaf people, mediated by sign language. The research is based on a holistic perspective of bilingualism, considering the language mixing as a natural phenomenon of bilingualism (GROSJEAN, 2008), which needs to be examined in pedagogical contexts (SILVA, 2005; SILVA, 2010). A lesson on reading in a 9th grade classroom with deaf students and a hearing teacher was analyzed so as to show how teachers and students need to shuttle between Libras and Portuguese during classes. The analysis of this event evidences the complexity of the work of someone who teaches Portuguese to the deaf, especially regarding the way in which the teacher uses sign language to stimulate the students'process of meaning­making and to explain the content and linguistic elements of the texts in Portuguese. Next, a proposal is made for a visual paradigm for the teaching of reading cf. Andrews and Rusher (2010), which establishes different ways of dealing systematically with the transition between written language and sign language in terms of teaching objectives.pt_BR
dc.description.resumoNeste artigo, pretende­se discutir o ensino de leitura para surdos mediado pela língua de sinais. O trabalho parte de uma perspectiva holística de bilinguismo, considerando a mescla como um fenômeno natural do bilinguismo (GROSJEAN, 2008), que, no entanto, precisa ser examinado em contextos pedagógicos (SILVA, 2005; SILVA, 2010). Foi analisado um evento de ensino de leitura numa turma de alunos surdos e professora ouvinte do 9º ano do Ensino Fundamental, buscando mostrar como professores e alunos precisam transitar entre a Libras e o português durante as aulas. A análise desse evento evidencia a complexidade do trabalho do professor de português para surdos, especialmente no que tange à forma como usa a língua de sinais para estimular o processo de construção de sentidos pelos alunos e explicar o conteúdo e os elementos linguísticos dos textos em português. Em seguida, apresenta­se a proposta de um paradigma visual de ensino da leitura cf. Andrews e Rusher (2010), o qual estabelece diferentes formas de lidar sistematicamente com o trânsito entre a língua escrita e a língua de sinais em termos de objetivos de ensino.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Xpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLeiturapt_BR
dc.subjectSurdospt_BR
dc.subjectPortuguês como segunda línguapt_BR
dc.subjectLibraspt_BR
dc.subjectMesclas linguísticaspt_BR
dc.subjectEstratégias visuaispt_BR
dc.subject.otherSurdos - Educaçãopt_BR
dc.subject.otherBilingüismopt_BR
dc.subject.otherLíngua brasileira de sinaispt_BR
dc.subject.otherAquisição da segunda linguagempt_BR
dc.subject.otherLeitura (Ensino fundamental) - Estudo e ensinopt_BR
dc.titleTransitando entre a libras e o português na sala de aula: em busca de estratégias visuais de ensino da leiturapt_BR
dc.title.alternativeShuttling between libras and portuguese in the classroom: in search of visual strategies for teaching readingpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/60793pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.