Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38018
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Helcira Maria Rodrigues de Limapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2109410145220432pt_BR
dc.contributor.referee1Mozahir Salomão Bruckpt_BR
dc.contributor.referee2Nilton Milanezpt_BR
dc.contributor.referee3Elcio Loureiro Cornelsenpt_BR
dc.contributor.referee4Mónica Graciela Zoppi-Fontanapt_BR
dc.creatorFábio Ávila Arcanjopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4493487836851398pt_BR
dc.date.accessioned2021-09-14T20:42:18Z-
dc.date.available2021-09-14T20:42:18Z-
dc.date.issued2021-05-25-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/38018-
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to analyze the documentary Shoah (1985), directed by the french filmmaker Claude Lanzmann, considering three structural axes: discursive/historiographic, enunciative and argumentative. The starting point for this project is to problematize the slide existing between two deictic expressions: I was there (Ricoeur, 2014) and Me, here and now (Fiorin, 2016), noticing, in this dynamics, the inscription of emotions and the emergence of the rhetorical category of enargeia. For the first axis, the focus is turned on three themes: the conditions of production of the national socialist regime from the linguistic point of view (Faye, 2012) and (Klemperer, 2009); the modes of discursivization of the Holocaust, among which we highlight testimony literature, fictional cinema and documentary filmic discourse; and the relationship between the documentary Shoah and the emotion of melancholy (Freud, 2011). In the second axis – enunciative –, we aim to discuss the inscription of the categories person, time and space, working the triadic division (Hilberg, 2016) – victims, perpetrators and bystanders –, adopted by Lanzmann; besides articulating aspects related to discursive memory and space, unfolded in enunciative (Fiorin, 2016) and (Guimarães, 2018) and geographical (locations). Finally, regarding the argumentative axis, we emphasize the rhetoric in its humanist target, considering it an efficient instrument for democracy, thought by Danblon (2004, 2013), which continues the work developed by Perelman and Olbrechts-Tyteca (2014). Still in this axis, the last chapter is focused on the question of emotions (Lima, 2006, 2011, 2016) and (Traverso, 2000), observing the relation between them and the category of enargeia (Rodolpho, 2012) and (Danblon, 2013). To make this writing project feasible, we selected, among the almost tem hours of footage, some passages that are significant for the development of the aforementioned topics.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo da presente tese é analisar o documentário Shoah (1985), dirigido pelo cineasta francês Claude Lanzmann, considerando três eixos estruturais: discursivo/historiográfico, enunciativo e argumentativo. O ponto de partida para este empreendimento é problematizar o deslizamento existente entre duas expressões dêiticas: eu estava lá (Ricoeur, 2014) e eu, aqui e agora (Fiorin, 2016), percebendo, nessa dinâmica, as inscrições das emoções e a emergência da categoria retórica da enargeia. Para o primeiro eixo, o foco está voltado em três temáticas: as condições de produção do regime nacional-socialista sob o ponto de vista linguageiro (Faye, 2012) e (Klemperer, 2009); os modos de discursivização do Holocausto, dentre os quais destacamos a literatura de testemunho, o cinema ficcional e o discurso fílmico documental; e a relação entre o documentário Shoah e a emoção da melancolia (Freud, 2011). No segundo eixo – enunciativo –, objetivamos discutir a inscrição das categorias pessoa, tempo e espaço, trabalhando a divisão tripartite (Hilberg, 2016) – vítimas, perpetradores e testemunhas oculares –, adotada por Lanzmann; além de articular aspectos relacionados à memória discursiva e espaço, desdobrado em enunciativo (Fiorin, 2016) e (Guimarães, 2018) e geográfico (locações). Por fim, no que tange ao eixo argumentativo, enfatizamos a retórica em sua visada humanista, a considerando um eficiente instrumento para a democracia, pensada por Danblon (2004, 2013), que dá continuidade aos trabalhos desenvolvidos por Perelman e Olbrechts-Tyteca (2014). Ainda nesse eixo, o derradeiro capítulo se volta para a questão das emoções (Lima, 2006, 2011, 2016) e (Traverso, 2000), observando a relação vigente entre elas e a categoria da enargeia (Rodolpho, 2012) e (Danblon, 2013). Para viabilizar esse projeto de escritura, selecionamos, dentre as quase dez horas de metragem, algumas passagens que se revelam significativas para o desenvolvimento dos tópicos supramencionados.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Linguísticospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectRetóricapt_BR
dc.subjectMemóriapt_BR
dc.subjectEnargeiapt_BR
dc.subjectHolocaustopt_BR
dc.subjectDocumentáriopt_BR
dc.subject.otherAnálise do discursopt_BR
dc.subject.otherShoah (Filme)pt_BR
dc.subject.otherHolocausto judeu (1939-1945)pt_BR
dc.subject.otherRetóricapt_BR
dc.subject.otherLanzmann, Claude, 1925-pt_BR
dc.subject.otherMemóriapt_BR
dc.titleUma jornada enargeica nos confins da memória: Shoah, de Lanzmann e o dever de transmissão dos retornantespt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8525-9737pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese (Fábio Ávila Arcanjo).pdf3.85 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons