Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38022
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorGiselli Mara da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2021-09-15T12:43:32Z-
dc.date.available2021-09-15T12:43:32Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume12pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage130pt_BR
dc.citation.epage150pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.5380/rvx.v12i2.51140pt_BR
dc.identifier.issn1980-0614pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/38022-
dc.description.abstractThis article aims to present and discuss, in a panoramic view, issues related to the situation of deaf Brazilians while learners and users of Portuguese as a second language (PSL). The work discusses studies about bilingualism and the bilingual education of the deaf and about the acquisition and the teaching-learning processes of PSL in this group. Particular attention is brought to the importance of a bilingual education as an adequate proposal for the deaf community linguistic needs. Regarding the deaf people’s condition as users and learners of PSL, it is relevant to highlight: (i) the needs of these learners, such as the use of written Portuguese in various social spheres; (ii) the similarities between the deaf and other learners of PSL; and (iii) the specificities of deaf learners. Finally, it is emphasized that the deaf people’s specificities in relation to the visual apprehension of the written language, the mediation of Libras in the learning of PSL, as well as the writing characteristics of the deaf person and the importance of a cohesive evaluation.pt_BR
dc.description.resumoNeste artigo, pretende-se apresentar e discutir, de forma panorâmica, questões pertinentes à situação dos surdos brasileiros como aprendizes e usuários de português como segunda língua (PL2). O trabalho dialoga com estudos sobre o bilinguismo e a educação bilíngue dos surdos e sobre os processos de aquisição e de ensino-aprendizagem de PL2 , no caso desse grupo. Destaca-se a importância da educação bilíngue como proposta adequada às necessidades linguísticas da comunidade surda, como minoria linguística, já que visa garantir o acesso pleno à Libras como primeira língua e ao PL2. No que tange especificamente à condição dos surdos como usuários e aprendizes de PL2, ressaltam-se: (i) as necessidades desses aprendizes, tais como o uso do português escrito em várias esferas sociais; (ii) as semelhanças dos surdos com outros aprendizes de PL2; e (iii) as especificidades dos aprendizes surdos. Finalmente, destacam-se as especificidades dos surdos no que tange à apreensão visual da língua escrita, a mediação da Libras na aprendizagem de PL2 bem como as características da escrita da pessoa surda e a importância de uma avaliação coerente.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Xpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPortuguês como segunda línguapt_BR
dc.subjectSurdospt_BR
dc.subjectLibraspt_BR
dc.subjectEducação bilíngüept_BR
dc.subject.otherEducação bilíngüept_BR
dc.subject.otherAquisição da segunda linguagempt_BR
dc.subject.otherSurdos - Educaçãopt_BR
dc.subject.otherBilingüismopt_BR
dc.subject.otherLíngua brasileira de sinaispt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa - Estudo e ensinopt_BR
dc.titleO português como segunda língua dos surdos brasileiros: uma apresentação panorâmicapt_BR
dc.title.alternativePortuguese as a second language for deaf brazilians: a panoramic viewpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/51140pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O português como segunda língua dos surdos brasileiros: uma apresentação panorâmica.pdf312.85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.