Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38030
Type: Dissertação
Title: Relações de educadores (as) com a arte cinematográfica: o grupo do LASEB de educação e cinema
Other Titles: Relations of Educators with Cinematographic Art: the LASEB Education and Cinema Group
Authors: Amauri de Freitas Silva
First Advisor: Inês Assunção de Castro Teixeira
First Co-advisor: Ana Lúcia de Faria e Azevedo
First Referee: Paulo Henrique de Queiroz Nogueira
Second Referee: Fernanda Omelczuk Walter
Abstract: Este trabalho investiga as relações com Cinema, de um grupo de professores e professoras da Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte dentro e fora da escola. Trata-se de educadores/as que fizeram parte de uma experiência pioneira no Brasil, um curso de especialização em Educação e Cinema, realizado pela Faculdade de Educação (FAE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), em convênio com a Secretaria Municipal de Educação de Belo Horizonte: o LASEB (Curso de Especialização em Formação de Educadores para a Educação Básica), entre fevereiro de 2014 maio de 2015. Por meio de questionários respondidos por estes/as educadores e educadoras, analisamos suas práticas pedagógicas e culturais com Cinema, dentro e fora do ambiente escolar. Destacam-se, entre outras descobertas do estudo, que a maioria do grupo tem baixa frequência à sala de cinema, assistindo aos filmes principalmente através da televisão, internet e DVD. Quanto às práticas pedagógicas, o cinema é utilizado principalmente para trabalhar conteúdos curriculares.
Abstract: This work investigates the relationship with Cinema, of a group of teachers from the Municipal Education Network of Belo Horizonte inside and outside the school. These are educators who were part of a pioneering experience in Brazil, a specialization course in Education and Cinema, held by the Faculty of Education (FAE) of the Federal University of Minas Gerais (UFMG), in partnership with the Municipal Secretariat of Education in Belo Horizonte: the LASEB (Specialization Course in Training Educators for Basic Education), between February 2014 and May 2015. Through questionnaires answered by these educators, we analyzed their pedagogical and cultural practices with Cinema, inside and outside the school environment. Among other findings of the study, it is noteworthy that the majority of the group has a low frequency to the movie theater, watching movies mainly through television, internet and DVD. As for pedagogical practices, cinema is mainly used to work on curriculum content.
Subject: Educação
Cinema na educação
Professores - Formação
Cultura - Estudo e ensino
Belo Horizonte (MG) - Educação
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Educação e Docência
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/38030
Issue Date: 28-Feb-2020
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RELAÇÕES DE EDUCADORES_AS COM A ARTE CINEMATOGRÁFICA .pdf2.79 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons