Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38039
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorPablo Moreno Fernandes Vianapt_BR
dc.date.accessioned2021-09-16T12:08:09Z-
dc.date.available2021-09-16T12:08:09Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume18pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage88pt_BR
dc.citation.epage108pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.9771/contemporanea.v18i3.33370pt_BR
dc.identifier.issn1809-9386pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/38039-
dc.description.abstractIn recent years we have witnessed the emergence of discussions about feminisms in the fight against sexism in societies, especially the Brazilian, historically patriarchal. Thus, debates about masculinities emerges and, motivated by this discussion, we see how they are represented in the communication of the brands Axe, Gillette, Old Spice and Rexona. Specifically, we highlight how brands built representations of black masculinities in their YouTube channels. Anchored in discussions of black feminism, masculinities and intersectional theory, we observed the communication of brands throughout 2018. The results point to insufficient indices of representativeness in proportion to the national population of Brazil. The black man as a supporting or extra is more recurrent and this leads us to a debate about representation and representativity. When he stars, he is stereotyped, a reflection of structural racism.pt_BR
dc.description.resumoNos últimos anos temos assistido à emergência de discussões sobre feminismos no com-bate ao sexismo nas sociedades, principalmente a brasileira, historicamente patriarcal. Assim emergem debates sobre masculinidades e, motivados por essa discussão, verificamos como elas são representadas na comunicação das marcas Axe, Gillette, Old Spice e Rexona. Ancorados em discussões do feminismo negro e de masculinidades e na teoria interseccional, destacamos especificamente como as marcas construíram representações de masculinidades negras na comunicação veiculada em seus canais no YouTube ao longo de 2018. Os resultados apontam índices insuficientes de representatividade em relação à população nacional. O homem negro como coadjuvante ou figurante é mais recorrente, e isso nos leva a um debate sobre representação e representatividade. Já quando protagoniza as comunicações, é estereotipado, refletindo o racismo estrutural.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofContemporânea - Revista de Comunicação e Culturapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMasculinidadept_BR
dc.subjectPublicidadept_BR
dc.subjectRacismopt_BR
dc.subject.otherMasculinidadept_BR
dc.subject.otherPublicidade Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherRacismopt_BR
dc.titleOnde está o homem negro na publicidade? Masculinidades negras no segmento de higiene pessoalpt_BR
dc.title.alternativeWhere is the black man in advertising? Black masculinities in the personal hygiene segmentpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufba.br/index.php/contemporaneaposcom/article/view/33370pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0002-5446-9301pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
pabloOndeEsta.pdf5.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.