Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38298
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rodrigo Ednilson de Jesuspt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4007632372889566pt_BR
dc.contributor.referee1Marcelo Andrade Cattoni de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee2Pollyanna Alves Nicodemospt_BR
dc.creatorEduardo Levi de Souzapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8186209477525886pt_BR
dc.date.accessioned2021-10-06T13:15:59Z-
dc.date.available2021-10-06T13:15:59Z-
dc.date.issued2019-07-05-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/38298-
dc.description.abstractThis Master's Dissertation, titled: Black Judges and Their Modes to Judge: educational processes, place of speech and institutional change, investigated the connections between the educational processes and of sociability experienced by black judges, in different spaces and times, and the conceptions about racial relations and the repercussions in the way they claim to judge cases in the scope of the First Instance of Minas Gerais Court of the district court of Belo Horizonte. In this sense, the performance of black judges in processes involving issues related to the field of ethnic-racial relations, and their interface with the formative processes through which they have passed and the possible reflexes in the way they judge in their final decisions, in which there is a debate on the merits of the demand brought to the judiciary - became the starting point for this research. To achieve the objective proposed by the research: to understand how the identity of the interviewed black judges is constructed, and if there is any connection with the way they claim to judge. The research method adopted was the semistructured interview. From the analyzes made and based on the interviews with the subjects of research, in constant dialogue with theoretical references, we came to final considerations, which in true open a door and do not end the research, whow the past os the judges are decisive factors to the decisions, as well as the assimilation of the colonial and racialized legal culture. Thus, considering the racial belonging of black judges, in this current frame of the composition of the Brazilian Legal Court, which it is characterized and structured / composed of the men white, there is a tendency that those can judge according to the custom already in force and colonized by the Judiciary. This is what I call institutional change in favor of erasing differences.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação de mestrado, intitulada Juízes(as) negros(as) e seus modos de julgar: processos educativos, lugar de fala e engrenagem institucional, investigou as conexões entre os processos educativos e de sociabilidade vivenciados por juízes(as) negros(as), em diferentes espaços e tempos, assim como as concepções acerca das relações raciais e as repercussões no modo como afirmam julgar processos no âmbito da 1ª Instância do Tribunal de Justiça de Minas Gerais, da Comarca de Belo Horizonte - TJMG. Nesse sentido, a atuação de juízes(as) negros(as), em processos de causas que envolvem questões vinculadas ao campo das relações étnico-raciais, e a respectiva interface com os seus processos formativos narrados – junto aos seus possíveis reflexos no modo como julgam suas sentenças -, tornou-se o ponto de partida para esta pesquisa. Em questão, o objetivo proposto foi compreender como se constrói a identidade dos juízes e juízas negras entrevistadas, bem como a existência de uma relação com o modo como afirmam desempenhar o julgamento. O método de pesquisa adotado foi a entrevista semiestruturada, cujas análises feitas, em diálogo constante com os referenciais teóricos, levaram-nos às considerações finais, abrindo uma nova porta em lugar de finalização da pesquisa. Notamos, com evidência, que a vida pregressa dos(as) juízes(as) é fator condicionante para as decisões, assim como a assimilação da cultura jurídica colonial e racializada. Desse modo, considerando o pertencimento racial dos(as) juízes(as) negros(as), nesse quadro atual de composição do Poder Judiciário brasileiro, qual se caracteriza e se estrutura pela composição de homens e brancos, há uma tendência de que os primeiros(as) julguem conforme o costume já vigente e colonizado neste tipo de Poder. É o que nomeamos de engrenagem institucional a favor do apagamento das diferenças.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectJuízes(as) negros(as)pt_BR
dc.subjectRacismopt_BR
dc.subjectEngrenagem Institucionalpt_BR
dc.subjectAssimilaçãopt_BR
dc.subjectProcessos Educativospt_BR
dc.subject.otherMinas Gerais - Tribunal de Justiça - Juízes - Relações raciaispt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherJuizespt_BR
dc.subject.otherJuízes - Relações raciaispt_BR
dc.subject.otherJuízes - Relações étnicaspt_BR
dc.subject.otherJuízes - Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherSentenças (Direito processual) - Relações raciaispt_BR
dc.subject.otherPrática forense - Relações raciaispt_BR
dc.subject.otherRacismopt_BR
dc.subject.otherAssimilação (Sociologia)pt_BR
dc.titleJuízes(as) negros(as) e seus modos de julgar: processos educativos, lugar de fala e engrenagem institucionalpt_BR
dc.title.alternativeBlack Judges and Their Modes to Judge: educational processes, place of speech and institutional changept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Texto Dissertação Eduardo Levi de Souza.pdf1.16 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons