Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/38306
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Livros de artista e livros raros: aproximações |
Other Titles: | Artist’s books and rare books: approximations |
Authors: | Maria do Carmo de Freitas Veneroso |
Abstract: | Neste trabalho são estabelecidos diálogos e cruzamentos entre a Enciclopédia visual, iniciada em 1974 por Wlademir Dias-Pino, a Encyclopédie (1751-1772), de Diderot e d’Alembert, e a Encyclopedia, Contemporary Art in the World, with www.google.com/ language_tools (2010), de Jean-Benoît Lallemand. Enquanto a Enciclopédia visual e a Encyclopédie são obras com características utópicas, que buscam o conhecimento enciclopédico tendendo para um conhecimento universal, a Encyclopedia, Contemporary Art in the World questiona a possibilidade de apreensão do conhecimento total ou universal. A partir da aproximação entre as obras analisadas, nota-se que o enciclopedismo é um tema atual, que perpassa a arte e a cultura, e que em alguns casos são reforçados os princípios do “conhecimento total” da Encyclopédie, enquanto em outros casos essa possibilidade de um saber universal é contestada ou subvertida, pois, apesar da facilidade de acesso à informação na época atual, muitas vezes ela não é absoluta, dependendo do contexto em que é recebida. |
Abstract: | This work establishes dialogues and cross-referencing between artists’ books, such as the Visual Encyclopaedia, started in 1974 by Wlademir Dias-Pino, the Encyclopédie of Diderot and d’Alembert and the Encyclopedia, Contemporary Art in the World, with www.google.com/language_tools (2010), by Jean-Benoît Lallemand. While the Visual Encyclopaedia and the Encyclopedie are works with utopian characteristics, which seek encyclopedic knowledge tending towards universal knowledge, the Encyclopedia, Contemporary Art in the World questions the possibility of apprehending total or universal knowledge. From the approximation of the works analyzed, it can be seen that encyclopedism is a current theme, which runs through art and culture, and in some cases the principles of the "total knowledge" of the Encyclopedie are reinforced and in other cases this possibility of a universal knowledge is contested or subverted, for, despite the ease of access to information in the present time, it is often not absolute, depending on the context in which it is received. |
Subject: | Livros artísticos Livros de artistas - Enciclopédias Livros raros Livros raros - Enciclopédias Enciclopédias e dicionários |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | EBA - DEPARTAMENTO DE ARTES PLÁSTICAS |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | http://dx.doi.org/10.1590/1981-5344/3240 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/38306 |
Issue Date: | 2017 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22263/17880 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Perspectivas em Ciência da Informação |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Livros de artista e livros raros aproximações.pdf | 989.31 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.