Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/38444
Type: | Monografia (especialização) |
Title: | Portfólio de sequências didáticas utilizando as tecnologias digitais |
Authors: | Adriana Madalena de Araújo Faria |
First Advisor: | Anderson Altair Pinheiro de Macedo |
First Referee: | Leandra de Castro Gonzaga Figueiró |
Abstract: | No ensino de Física observamos que a disciplina é vista como abstrata pelos alunos e por vezes não aplicável o seu conteúdo. As tecnologias digitais têm se tornado uma grande aliada no processo de ensino-aprendizagem e sendo usada como uma ferramenta para estimular os alunos no seu aprendizado. A aula usando as tecnologias da informação e da comunicação (TIC’s) requer um planejamento consistente para que os objetivos educacionais não sejam esquecidos e o objetivo da aula seja alcançado. Assim, esse trabalho propõe 5 (cinco) sequências didáticas (SD) que abordam as tecnologias digitais para o ensino de Física, podendo ser aplicadas para alunos do Ensino Médio Regular e Educação de Jovens e Adultos. As SD podem ser adaptadas ou aplicadas na integra, também, para o 9° ano do Ensino Fundamental, na disciplina de ciências. As ferramentas utilizadas foram o ensino por histórias em quadrinhos, storytelling, simulações, animações e redes sociais. |
Abstract: | In Physics teaching, we observe that the students saw the subject as abstract and sometimes its content is not applicable. Digital technologies have become a great ally in the teaching-learning process and are being used as a tool to stimulate students in their learning. A lesson using Information and Communication Technologies (ICTs) requires consistent planning so that the educational goals was’t forgotten and the objective of the lesson was achieved. Thus, this paper proposes 5 (five) didactic sequences (DS) that address digital technologies for teaching Physics, which can be applied to students of Regular High School and Youth and Adult Education. The SD can be adapted or applied in their entirety, also for 9th grade of elementary school, in science. The tools used were teaching through comics, storytelling, simulations, animations and social networks |
Subject: | Educação tecnológica Tecnologia educacional Material didáticos |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU |
metadata.dc.publisher.program: | Curso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0 |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/38444 |
Issue Date: | 30-Nov-2019 |
Appears in Collections: | Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TCC_Adriana Faria_versão_Final.pdf | Tcc_atualizado | 1.18 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.