Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38497
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Evandro Carvalho de Menezespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8068816937780935pt_BR
dc.contributor.referee1Ruana Priscila da Silva Britopt_BR
dc.creatorAline Alves Almeidapt_BR
dc.date.accessioned2021-10-25T18:57:49Z-
dc.date.available2021-10-25T18:57:49Z-
dc.date.issued2021-03-20-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/38497-
dc.description.abstractActivities with little organization among them, disjointed from each other interfere in the quality of the content to be mediated and in the students' learning. This work aims to demonstrate that the didactic sequences can structure the pedagogical work and allow the teacher to relate content, in a systematic and dynamic way, exploring diverse themes and providing students with contextualized learning. The use of didactic sequences infers an idea of procedural teaching, step by step; in a structured way that takes into account the needs and particularities of the audience for which it is intended. This work presents didactic sequences developed during the Specialization Course in Digital Technologies and Education 3.0, aimed for teachers from different areas of knowledge, especially the discipline of Art. For such sequences it was established the use of technological tools that are easy to access and use, free of charge and that provide playful and creative learning. In short, these are proposals for didactic sequences that contribute to teaching practice and reflection.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho tem como objetivo demonstrar que as sequências didáticas podem estruturar o trabalho pedagógico e permitir que o professor relacione conteúdos, de forma sistematizada e dinâmica, explorando temáticas diversificadas e proporcionando aos educandos uma aprendizagem contextualizada. Atividades com pouca organização entre elas, desarticuladas umas das outras acabam interferindo na qualidade do conteúdo a ser mediado e na aprendizagem dos educandos. A utilização de sequências didáticas infere uma ideia de ensino processual, etapa por etapa, de maneira estruturada e que considere as necessidades e particularidades do público para o qual ela se destina. Aqui, apresento sequências didáticas elaboradas durante o Curso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0, direcionadas a professores de diversas áreas de conhecimento em especial à disciplina de Arte. Para tais sequências ficou estabelecido o uso de ferramentas tecnológicas de fácil acesso e utilização, gratuitas e que proporcionem aprendizagens lúdicas e criativas. Em suma, trata-se de proposições de sequências didáticas que contribuam com a prática e com a reflexão docente.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0pt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectEducação tecnológica.pt_BR
dc.subjectEnsino de arte.pt_BR
dc.subjectPrática docente.pt_BR
dc.subjectSequência didática.pt_BR
dc.subjectTecnologias na educação.pt_BR
dc.subject.otherEducação tecnológicapt_BR
dc.subject.otherArte - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherPrática docentept_BR
dc.subject.otherTecnologia educacionalpt_BR
dc.titleTecnologia e aprendizagem: o uso de inovações tecnológicas em sequências didáticaspt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC - Aline Alves Almeida.pdf584.35 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons