Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/38671
Type: | Artigo de Evento |
Title: | Paisagens maquínicas: a materialidade da memória como função da performance algorítmica |
Other Titles: | Machinic landscapes: memory materiality as a function of algorithm performance |
Authors: | Carlos Henrique Rezende Falci |
Abstract: | Nesse artigo analiso duas obras que conjugam o uso de algoritmos com materialidades físicas e criam paisagens maquínicas “imaginárias”, cuja base física é resultado do processamento de dados feitos por softwares e modelos para criação de imagens. A primeira obra analisada é Orogenesis, criação de Joan Fontcuberta, em que o fotógrafo cria as imagens a partir de um software de representação de terrenos reais em imagens tridimensionais, dando ao programa pinturas de artistas como Mark Rothko, Paul Cezánne, entre outros. A segunda obra é Postcards from Google Earth, de Clement Valla, em que o artista discute como o sistema de mapeamento de imagens utilizado pelo Google Earth produz imagens em 3D de locais da terra e “deforma” alguns lugares. Proponho pensar tais elementos como parte de aparatos maquínicos capazes de produzir “memórias” próprias. Recorro à arquelogia da mídia e ao conceito de microtempore(a)lidades, de Wolfgang Ernst, e às noções de ruína e rastro, em Walter Benjamim e Jeanne Marie Gagnebin. |
Abstract: | In this article, I analyze two artworks that mix the use of algorithms and physical materialities to create imaginary machinic landscapes, whose physical foundation is a consequence of data processing made by softwares and image creation models. The first artwork analyzed is Orogenesis, by Joan Fontcuberta. The artist creates images using a software to represent real terrains as tridimensional images, providing paintings made by Mark Rothko, Paul Cezánne, amongst others. The second artwork is Postcards from Google Earth, by Clement Valla. The artist discusses the process of image mapping used by Google Earth to produce 3D images from specific places on Earth, and how this process deforms these places. I am interested in investigating how these machinic apparatuses produce their “own” memories. To do so, I discuss media archaeology and the concepts of microtempore(a)lities, from Wolfgang Ernst, and notions of ruins and traces, from Walter Benjamim and Jeanne Marie Gagnebin. |
Subject: | Fotografia paisagística Memória na arte Imagem tridimensional Arte e tecnologia |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | EBA - DEPARTAMENTO DE FOTOGRAFIA |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/38671 |
Issue Date: | 2019 |
metadata.dc.url.externa: | https://art.medialab.ufg.br/p/28969-18-art-2019 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Encontro internacional de Arte, Ciência Tecnologia |
Appears in Collections: | Artigo de Evento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Paisagens maquínicas.pdf | 135.76 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.