Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38717
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ricardo Teixeira Veigapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2160652000585374pt_BR
dc.contributor.referee1João Batista Diniz Leitept_BR
dc.creatorLaryssa Dayse Vilar e Silvapt_BR
dc.date.accessioned2021-11-25T11:25:58Z-
dc.date.available2021-11-25T11:25:58Z-
dc.date.issued2021-09-10-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/38717-
dc.description.abstractThe Brazilian free market of electricity is booming due to the increasing flexibility of consumer adhesion requirements in this market. Consequently, new suppliers, aware of the potential of this market, have also entered, making it increasingly competitive. Given this scenario, it is important that Cemig - Companhia Energética de Minas Gerais, which has been operating in the free market of electricity since 2005, devises new service strategies that aim to maintain its competitive advantage and differentiate it from its competitors. Based on this, this work proposes a multi-criteria market segmentation strategy, which enables the provision of a more personalised service, from grouping the consumers by not one, but some of its intrinsic characteristics. The objective is that, in this way, it is possible to define lines of action that are more in line with the needs of each group of consumers, broadening, in general, customer satisfaction and Cemig's positioning in this market.pt_BR
dc.description.resumoO mercado livre de energia elétrica brasileiro está em franca expansão devido à crescente flexibilização dos requisitos de adesão dos consumidores a esse mercado. Por consequência, novos fornecedores, cientes do potencial desse mercado, também tem ingressado, tornando-o cada vez mais competitivo. Diante desse cenário, é importante que a Cemig - Companhia Energética de Minas Gerais, atuante no mercado livre de energia desde 2005, trace novas estratégias de atendimento que visem manter sua vantagem competitiva e diferenciá-la dos concorrentes. Baseado nisso, esse trabalho propõe uma estratégia de segmentação de mercado multicritério, que possibilite a prestação de um serviço mais personalizado, a partir do agrupamento dos consumidores por não uma, mas algumas de suas características intrínsecas. O objetivo é que, dessa forma, seja possível definir linhas de atuação mais aderentes às necessidades de cada grupo de consumidores, amplificando, de forma geral, a satisfação dos clientes e o posicionamento da Cemig nesse mercado.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFACE - FACULDADE DE CIENCIAS ECONOMICASpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Gestão Estratégicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCemigpt_BR
dc.subjectMercado livrept_BR
dc.subjectEnergia elétricapt_BR
dc.subjectSegmentaçãopt_BR
dc.subject.otherAdministraçãopt_BR
dc.subject.otherCompanhia Energética de Minas Geraispt_BR
dc.titleA Cemig e o mercado livre de energia: estratégias de segmentação para a prestação de um serviço de maior valor agregadopt_BR
dc.title.alternativeCemig and the free market of electricity: segmentation strategies for the provision of a service of more value addedpt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gestão Estratégica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
organized (1).pdf738.05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.