Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38829
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorGuilherme Carvalho Franco da Silveirapt_BR
dc.date.accessioned2021-12-09T14:02:57Z-
dc.date.available2021-12-09T14:02:57Z-
dc.date.issued2018-12-
dc.citation.volume21pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage218pt_BR
dc.citation.epage258pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.35699/1981-3171.2018.1937pt_BR
dc.identifier.issn1981-3171pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/38829-
dc.description.abstractThe present text presents results of a research whose objective is to understand uses and meanings that emerge from practices mediated by digital media in the daily life of adolescents of an elementary school. The research methodology, from the perspective of ethnography, involved the following procedures: a) participant observation of adolescents' digital practices in school; b) digital practices workshop in the school. The main questions that emerged from the field research concern: digital natives; digital practices and gender; digital practices and sociability. It concludes by criticizing the notion of digital natives and by understanding digital practices as important leisure activities for adolescents, which blur the boundaries between leisure, obligation and study and which are more a means of sociability and sharing of life experiences than of social isolation.pt_BR
dc.description.resumoO presente texto apresenta resultados de pesquisa cujo objetivo é compreender usos e sentidos que emergem de práticas mediadas pelas mídias digitais no cotidiano de adolescentes do terceiro ciclo de uma escola de ensino fundamental de tempo integral. A metodologia de pesquisa, na perspectiva da etnografia, envolveu: a) observação participante das práticas digitais dos adolescentes na escola; b) oficina de práticas digitais na escola. As principais questões que surgiram da pesquisa de campo dizem respeito a: nativos digitais; práticas digitais e gênero; práticas digitais e sociabilidade. Conclui-se pela crítica à noção de nativo digital e pela compreensão das práticas digitais como importantes atividades de lazer de adolescentes, que borram as fronteiras entre lazer, obrigação e estudo e que são mais um meio de sociabilidade e compartilhamento de experiências de vida do que de isolamento social.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofLicerept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAtividades de lazerpt_BR
dc.subject.otherMídia digitalpt_BR
dc.subject.otherMediaçãopt_BR
dc.subject.otherAdolescentespt_BR
dc.subject.otherEtnologiapt_BR
dc.titlePráticas digitais, lazer e adolescência: uma etnografiapt_BR
dc.title.alternativeDigital practices, leisure and adolescence: an ethnographypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/1937pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0001-6907-2027pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Práticas digitais, lazer e adolescência - uma etnografia.pdf462.64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.