Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/38889
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Rodrigo Antônio de Paiva Duarte | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2021-12-20T18:22:49Z | - |
dc.date.available | 2021-12-20T18:22:49Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.citation.issue | 11-12 | pt_BR |
dc.citation.spage | 238 | pt_BR |
dc.citation.epage | 263 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2172-9506 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/38889 | - |
dc.description.abstract | Since the middle of the 19th century, intellectuals like Charles Baudelaire, in his essay “The Artist of Modern Life" and Georg Simmel, in his Philosophy of Fashiontook fashion as a subject of their theoretical reflections on culture and society. In the decade of 1930 Walter Benjamin, mainly in his project of Paris’ passages, focusedquite fruitfully on the role fashion played in the cultu-re of the 19th and beginning of the 20th centuries, pointing to the aspects both of alienating fetishism and of anti-ideological proximity of art. More than thirty years later, in his Aesthetic Theory, Theodor Adorno, taking into account the contributions of Baudelaire and Benjamin, approached the topic of fashion, considering, on one hand, its submission to the dictation of culture industry and, on the other hand, the possibility of what he calls “innervation" between fashion and the authentic art, through which this one takes advantage of being always up to date, avoiding nonetheless fashion's subservient attitude towards the culture industry. | pt_BR |
dc.description.resumo | Desde meados do século XIX, intelectuais como Charles Baudelaire, no seu ensaio “O artista da vida moderna”, e Georg Simmel, em sua Filosofia da mo-da, tomaram a moda como objecto de suas reflexões teóricas sobre a cultura e a sociedade. Na década de 1930, Walter Benjamin, principalmente no seu projeto das passagens parisienses, enfocou frutiferamente o papel desempenhado pela moda na cultura do século XIX e no início do século XX, indicando tanto o seu aspecto de alienação fetichista quanto o de sua aproximação anti-ideológica da arte. Mais de trinta anos depois, em sua Teoria estética, Theodor Adorno, levando em consideração as contribuições de Baudelaire e de Benjamin, abordou o tópico da moda, considerando, por um lado, a sua sujeição à indústria cultural e, por outro, a possibilidade do que ele chamou de “inervação" entre a moda e a arte autêntica, por meio da qual essa tem a vantagem de estar sempre atualizada, evitando, no entanto, uma atitude sub-serviente à indústria cultural. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAF - DEPARTAMENTO DE FILOSOFIA | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Constelaciones: Revista de Teoría Crítica | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Charles Baudelaire | pt_BR |
dc.subject | Georg Simmel | pt_BR |
dc.subject | Walter Benjamin | pt_BR |
dc.subject | Indústria cultural | pt_BR |
dc.subject.other | Baudelaire, Charles, 1821-1867 | pt_BR |
dc.subject.other | Simmel, Georg, 1858-1918 | pt_BR |
dc.subject.other | Benjamin, Walter, 1892-1940 | pt_BR |
dc.subject.other | Adorno, Theodor W., 1903-1969 | pt_BR |
dc.subject.other | Indústria cultural | pt_BR |
dc.subject.other | Moda | pt_BR |
dc.title | "Roupa de um corpo invisível". O tema da moda na Teoria estética de T. W. Adorno | pt_BR |
dc.title.alternative | “Dress of an invisible body”. The fashion in T. W. Adorno’s Aesthetic Theory | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | http://constelaciones-rtc.net/article/view/3631 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/ 0000-0003-4524-3017 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
rodrigoRoupaCorpo.pdf | 5.06 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.