Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38889
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRodrigo Antônio de Paiva Duartept_BR
dc.date.accessioned2021-12-20T18:22:49Z-
dc.date.available2021-12-20T18:22:49Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.issue11-12pt_BR
dc.citation.spage238pt_BR
dc.citation.epage263pt_BR
dc.identifier.issn2172-9506pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/38889-
dc.description.abstractSince the middle of the 19th century, intellectuals like Charles Baudelaire, in his essay “The Artist of Modern Life" and Georg Simmel, in his Philosophy of Fashiontook fashion as a subject of their theoretical reflections on culture and society. In the decade of 1930 Walter Benjamin, mainly in his project of Paris’ passages, focusedquite fruitfully on the role fashion played in the cultu-re of the 19th and beginning of the 20th centuries, pointing to the aspects both of alienating fetishism and of anti-ideological proximity of art. More than thirty years later, in his Aesthetic Theory, Theodor Adorno, taking into account the contributions of Baudelaire and Benjamin, approached the topic of fashion, considering, on one hand, its submission to the dictation of culture industry and, on the other hand, the possibility of what he calls “innervation" between fashion and the authentic art, through which this one takes advantage of being always up to date, avoiding nonetheless fashion's subservient attitude towards the culture industry.pt_BR
dc.description.resumoDesde meados do século XIX, intelectuais como Charles Baudelaire, no seu ensaio “O artista da vida moderna”, e Georg Simmel, em sua Filosofia da mo-da, tomaram a moda como objecto de suas reflexões teóricas sobre a cultura e a sociedade. Na década de 1930, Walter Benjamin, principalmente no seu projeto das passagens parisienses, enfocou frutiferamente o papel desempenhado pela moda na cultura do século XIX e no início do século XX, indicando tanto o seu aspecto de alienação fetichista quanto o de sua aproximação anti-ideológica da arte. Mais de trinta anos depois, em sua Teoria estética, Theodor Adorno, levando em consideração as contribuições de Baudelaire e de Benjamin, abordou o tópico da moda, considerando, por um lado, a sua sujeição à indústria cultural e, por outro, a possibilidade do que ele chamou de “inervação" entre a moda e a arte autêntica, por meio da qual essa tem a vantagem de estar sempre atualizada, evitando, no entanto, uma atitude sub-serviente à indústria cultural.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE FILOSOFIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofConstelaciones: Revista de Teoría Críticapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCharles Baudelairept_BR
dc.subjectGeorg Simmelpt_BR
dc.subjectWalter Benjaminpt_BR
dc.subjectIndústria culturalpt_BR
dc.subject.otherBaudelaire, Charles, 1821-1867pt_BR
dc.subject.otherSimmel, Georg, 1858-1918pt_BR
dc.subject.otherBenjamin, Walter, 1892-1940pt_BR
dc.subject.otherAdorno, Theodor W., 1903-1969pt_BR
dc.subject.otherIndústria culturalpt_BR
dc.subject.otherModapt_BR
dc.title"Roupa de um corpo invisível". O tema da moda na Teoria estética de T. W. Adornopt_BR
dc.title.alternative“Dress of an invisible body”. The fashion in T. W. Adorno’s Aesthetic Theorypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://constelaciones-rtc.net/article/view/3631pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0003-4524-3017pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rodrigoRoupaCorpo.pdf5.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.