Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38915
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRodrigo Antônio de Paiva Duartept_BR
dc.date.accessioned2021-12-22T10:45:02Z-
dc.date.available2021-12-22T10:45:02Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.issueEdição especialpt_BR
dc.citation.spage207pt_BR
dc.citation.epage223pt_BR
dc.identifier.issn1981-5336pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/38915-
dc.description.abstractThe article focuses in a succession approximately chronologic the most striking events in the relationship between the major personalities of the Frankfurt School – specially Theodor Adorno, Max Horkheimer and Herbert Marcuse, among others – and the politically organized students of the Wolfgang Goethe University, located in the city that lent its name to the aforementioned current of thought. The text seeks to show that the relationship between the students and its intelectual mentors has been always quite ambiguous, since the main leaders of these – including the most outstanding like Hans Jürgen Krahl – declared themselves on one hand theoretically inspired by the philosophers of the Frankfurt School, on the other hand felt betrayed by them, since they considered their support insufficient (except for Herbert Marcuse’s position) facing the very difficult political situation faced by the German student’s movement at that time.pt_BR
dc.description.resumoO artigo enfoca, numa ordem aproximadamente cronológica, os acontecimentos mais marcantes no relacionamento entre os expoentes da chamada “Escola de Frankfurt” – especialmente Theodor Adorno, Max Horkheimer e Herbert Marcuse, dentre outros – e os estudantes politicamente organizados da Universidade Wolfgang Goethe, sediada na cidade alemã que deu nome àquela corrente de pensamento. O texto procura mostrar que esse relacionamento sempre foi marcado por certa ambiguidade, na medida em que os principais líderes do movimento estudantil daquela instituição, dentre os quais se destaca Hans Jürgen Krahl, se consideravam inspirados pelos representantes da Teoria Crítica em termos teóricos, ao mesmo tempo em que se sentiam traídos por eles (excetuando-se talvez por Marcuse) no tocante ao posicionamento e à atividade política naquele momento difícil enfrentado pelos estudantes.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE FILOSOFIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofKriterionpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEscola de Frankfurtpt_BR
dc.subjectTheodor Adornopt_BR
dc.subjectMax Horkheimerpt_BR
dc.subjectHerbert Marcusept_BR
dc.subject.otherFrankfurt, Escola de sociologia dept_BR
dc.subject.otherAdorno, Theodor W., 1903-1969pt_BR
dc.subject.otherHorkheimer, Max, 1895-1973pt_BR
dc.subject.otherMarcuse, Herbert, 1898-1979pt_BR
dc.subject.otherMovimentos estudantis Alemanhapt_BR
dc.titleO movimento estudantil alemão na década de 1960 e a teoria crítica da sociedade: algumas anotaçõespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/kriterion/article/view/29117pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0003-4524-3017pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rodrigoMovimentoEstudantilAlemao.pdf2.86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.