Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/39278
Type: Tese
Title: "Abeiramento": performance e descolonização no Brasil contemporâneo
Authors: Francesco Napoli
First Advisor: Yacy-Ara Froner Gonçalves
First Referee: Maria do Carmo de Freitas Veneroso
Second Referee: Celso Fernando Favaretto
Third Referee: Fábio Gatti
metadata.dc.contributor.referee4: Maria Angélica Melendi de Biasizzo
Abstract: Este trabalho tem duas frentes que se mesclam em um bricoleur metodológico: Ao mesmo tempo em que, ao estilo etnográfico, narro minha busca por uma poética própria perfazendo um constante giro descolonial, procuro embasar, por meio de uma problematização teórica, minhas percepções daquilo que na contemporaneidade chamamos de arte. O objetivo é criar, identificar, promover, estimular, apropriar e revisitar propostas artísticas que sejam capazes de interligar territórios separados pela colonialidade, revelando suas contradições. Entendendo as décadas de 1960/70 como o momento de “superantropofagia”, como disse Helio Oiticica, proponho pontes entre o presente e um modo descolonizante de percepção de tal momento. Para este intento, além de um aprofundamento teórico sobre os abismos existentes entre o público geral e a arte contemporânea, aprofundamento este que busca desmistificar noções romantizadas de arte que carregam traços colonizantes com o intuito de “abeirar” territórios separados pela colonialidade - realizo também uma parte prática, que consiste em uma rede de ações junto ao coletivo nMUnDO, que produziu a décima primeira edição do festival de performance Durante, (2021). Tais ações, propostas artísticas, artistas e pesquisadores que estiveram comigo neste processo são o recorte ao qual busco associar a ideia de “Abeiramento”.
Abstract: This article is a two-front work merging into a methodological bricolage. While – ethnographically speaking – I narrate my search for my own poetics through a persistent turn towards decoloniality, I seek to verify by theoretical discussion, my perceptions of what we understand as “art” in contemporary times. The main aim is to create, identify, promote, provoke, appropriate, and revise artistic concepts that can interconnect creative borders disjointed by colonialism to reveal the contradictions of the West. Having the 1960s and 1970s as main references to this discussion – due to its aspects of “superanthropophagy” (as stated by Helio Oiticica) – I propose links between the present moment and a decolonizing perspective of such era. For this intent, I theoretically analyze the gaps existent between the comprehension of the larger audience on these artistic productions and what we, as scholars, understand as contemporary art. This analysis aims to deconstruct westernizing notions of art to “border” territories fragmented by colonialism. Lastly, I also take part in actual decolonizing endeavors by joining the art collective nMUnDO which recently held its 11th performance festival Durante (2021). The collective’s enterprises, artistic proposals, artists, and scholars whose were with me in this process is based on the “bordering” concept I carry out in this article.
Subject: Arte moderna - Séc. XXI - Brasil
Performance (Arte)
Descolonização
Arte - História e crítica
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Artes
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/39278
Issue Date: 30-Jul-2021
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cesco TFI_versão digital.pdf3.45 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons