Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/39305
Type: Artigo de Periódico
Title: A mão, o olho e a matéria: reflexões sobre a identificação das técnicas e materiais da pintura em documentos históricos
Other Titles: Watercolour drawings: reflections on historical painted manuscripts techniques and materials identification
Authors: Márcia Almada
Abstract: A partir da observação interdisciplinar fundada nos interesses da história social, da história da arte e da ciência da conservação, este artigo pretende fomentar a discussão conceitual e terminológica envolvida na identificação de técnicas e materiais empregados no desenho e na pintura em manuscritos, com foco particular nos produtos visuais resultantes das viagens científicas dos séculos 18 e 19, mas se estendendo também às demais imagens, com ou sem o estatuto de obras de arte, produzidas no mesmo período. Fugindo das generalizações inerentes à expressão “desenho aquarelado”, são expostas as especificidades das tintas usadas na pintura em papel, sua preparação, técnicas de aplicação e resultados óticos obtidos com os diferentes processos, relacionando os produtos finais às circunstâncias sociais de produção, com o intuito de auxiliar na distinção entre desenhos, pinturas a têmpera e pinturas em aquarela e apresentar alternativas terminológicas que especifiquem as qualidades materiais dos documentos gráficos.
Abstract: This paper aims to foment the terminological and conceptual discussion involved in the identification of techniques and materials applied to manuscripts, drawings and paintings, particularly produced during scientific expeditions in the 18th and the 19th centuries; it also analyzes other images from that time, regardless of their artistic status. The methodological approach is established on interdisciplinary interests of Social History, Art History, and Conservation Science. Specification of the inks used on paper, their application and preparation methods, as well as the distinction of the optical effects resulting from the different process, could avoid the widespread generalizations in the use of the expression “watercolor drawing”. Social and historical circumstances related to the production of the visual material could also help identifying the material qualities of graphic documents, and distinguishing among graffiti, china ink and watercolor drawings, and between body color and watercolor paintings. It is important to acknowledge that the use of materials and techniques was a painter’s social and historical choice made from many possibilities.
Subject: Desenho - Técnica
Pintura - Técnica
Manuscritos - Séc. XVIII-XIX
Manuscritos - Conservação e restauração
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: EBA - DEPARTAMENTO DE ARTES PLÁSTICAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.1590/1982-02672018v26e02d1
URI: http://hdl.handle.net/1843/39305
Issue Date: 2018
metadata.dc.url.externa: https://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/146860
metadata.dc.relation.ispartof: Anais do Museu Paulista
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A mão, o olho e a matéria.pdf4.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.