Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/39831
Type: Dissertação
Title: Path tracking control of a suspended load using a tilt-rotor UAV
Authors: Brenner Santana Rego
First Advisor: Guilherme Vianna Raffo
First Referee: Bruno Otávio Soares Teixeira
Second Referee: Leonardo Antônio Borges Tôrres
Abstract: This work deals with the problem of load transportation using a tilt-rotor unmanned aerial vehicle (UAV). A tilt-rotor UAV is a hybrid aircraft capable of performing flights with improved forward speed, as fixed-wing UAVs, and vertical take-off and landing and hover, as rotary-wing UAVs. We address the problem of path tracking control of the suspended load in hover flight, in which the load must follow a desired trajectory while the tilt-rotor UAV is stabilized. The kinematics of the system are formulated from the load's perspective, from which a rigorous dynamic model is derived using the Euler-Lagrange approach. We obtain a highly coupled, nonlinear state-space representation of the system, affine in the inputs, with the load's position and orientation directly represented by state variables. This fact allows designed state-feedback control strategies to steer the trajectory of the load with respect to an inertial frame. Assuming that all the system states can be measured, we propose two linear discrete-time state-feedback control strategies to solve the problem of path tracking of the load, with constant disturbances rejection: a discrete-time linear quadratic regulator (DLQR) and a discrete-time mixed H-2/H-infinity controller with pole-placement constraints. The first one is designed through the solution of a discrete-time algebraic Riccati equation, whilst the second one is designed through Linear Matrix Inequality (LMI) approach. The nonlinear state-space equations are linearized around the reference trajectory, augmented with integral actions and further discretized in order to design the controllers. On the other hand, considering that not all the system states are available for feedback, measurements are corrupted with noise and sensors have different sampling times, we propose state estimation strategies in order to provide the entire state vector to the controllers. A linearized Kalman filter is proposed for a scenario in which only a half of the state vector is measured (position variables), corrupted with zero-mean Gaussian noise. In the second estimation strategy, a zonotopic state estimator is proposed for a scenario in which measurements are provided by sensors with different sampling times, corrupted with unknown but bounded noise. Both estimators are designed based on discretized linearized dynamic equations, augmented with external disturbances affecting the system. Numerical simulation results are presented to corroborate the good performance of the proposed strategies.
Abstract: Este trabalho trata o problema de transporte de carga usando um veículo aéreo não tripulado (VANT) do tipo tilt-rotor. Um VANT tilt-rotor é uma aeronave híbrida capaz de realizar voos com velocidade de cruzeiro elevada, como VANTs de asa fixa, e decolagem e pouso vertical, como VANTs de asa rotativa. Aborda-se o problema de rastreio de trajetória da carga suspensa, no qual a carga deve seguir uma trajetória desejada enquanto o VANT tilt-rotor é mantido estável. A cinemática do sistema é formulada do ponto de vista da carga, a partir da qual um modelo dinâmico rigoroso é obtido através da formulação de Euler-Lagrange. Obtém-se uma representação em espaço de estados não linear altamente acoplada e afim nas entradas, na qual a posição e a orientação da carga são diretamente representadas por variáveis de estado. Este fato permite que estratégias de controle por realimentação de estados possam conduzir a carga através de uma trajetória de referência com relação a um sistema de coordenadas inercial. Assumindo que todos os estados do sistema são medidos, duas estratégias de controle linear em tempo discreto são propostas para solucionar o problema de rastreio de trajetória da carga com rejeição a perturbações constantes: um regulador linear quadrático de tempo discreto e um controlador H-2/H-infinito misto de tempo discreto com restrições na alocação de polos. O primeiro controlador é projetado através da solução de uma equação algébrica de Riccati de tempo discreto, enquanto o segundo controlador é projetado através de uma abordagem de desigualdades matriciais lineares. As equações de estado são linearizadas em torno da trajetória de referência, aumentadas com ações integrais e discretizadas para que os controladores sejam projetados. Por outro lado, considerando que nem todos os estados estão disponíveis para realimentação, medições estão corrompidas com ruído e sensores possuem diferentes períodos de amostragem, propõe-se estratégias de estimação de estados com o intuito de fornecer todo o vetor de estados para os controladores. Um filtro de Kalman linearizado é proposto para um cenário no qual apenas a metade do vetor de estados é medida (variáveis de posição), e corrompida com ruído Gaussiano com média nula. Para a segunda estratégia de estimação propõe-se um estimador de estados zonotópico, considerando um cenário no qual as medições são fornecidas por sensores que possuem diferentes períodos de amostragem, corrompidas com ruído desconhecido porém limitado. Ambos os estimadores são projetados baseados em equações dinâmicas linearizadas e discretizadas, aumentadas com perturbações externas que afetam o sistema. Para corroborar o bom desempenho das estratégias propostas, resultados de simulação numérica são apresentados.
Subject: Engenharia elétrica
Aeronave não tripulada
Transporte de cargas
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ENG - DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA ELÉTRICA
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Engenharia Elétrica
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/39831
Issue Date: 8-Nov-2016
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

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