Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/40694
Type: | Dissertação |
Title: | A mise en scène e influência hopperiana no cinema |
Other Titles: | Edward Hopper's mise en scène and influence on film |
Authors: | Beatriz Conceição Fraga França |
First Advisor: | Evandro José Lemos da Cunha |
First Co-advisor: | Lucia Gouvêa Pimentel |
First Referee: | Ana Lucia Menezes de Andrade |
Second Referee: | Mariana Mól Gonçalves |
Abstract: | Analisando a vida e obra do pintor estadunidense Edward Hopper, esta dissertação visa identificar os ecos da obra hopperiana no cinema através da análise do pictórico e suas influências no espaço fílmico. São considerados os aspectos técnicos, de composição, linguagem e significado presentes nas obras de Hopper, dando ênfase ao caráter de melancolia e alienação presente em suas obras e em como estes se reconfiguram na representação cinematográfica. Discute-se por qual razão seus elementos e atmosfera etérea e espectral influenciam o cinema. O objeto de pesquisa teve como base algumas das pinturas de Hopper que foram reiteradamente reproduzidas em obras cinematográficas, como por exemplo House by the Railroad (1925); Nighthawks (1942); Automat (1927); Gas (1940) e Night Windows (1928), além de algumas de suas representações cinematográficas, como Shirley: Visions of Reality (Shirley - Visões da Realidade, em português) de 2014, dirigido por Gustav Deutsch; Psycho (Psicose, em em português), de 1960 e Rear Window (Janela Indiscreta, em português), de 1954, ambos de Alfred Hitchcock, e Profondo Rosso (Prelúdio para Matar, em português), de 1975, dirigido por Dario Argento, dentre outras obras. Almeja-se, a partir desse trabalho, identificar os elementos visuais recorrentes da obra de Hopper no cinema; arrolar as características semelhantes a estas obras e identificar o contexto em que as obras hopperianas são representadas cinematograficamente. |
Abstract: | Analyzing the life and work of the American painter Edward Hopper, this dissertation pursues to identify the echoes of Hopper's work in cinema through the analysis of the pictorial and its influences on the filmic space. The technical aspects, composition, language, and meaning present in Hopper's works are considered, emphasizing the melancholy and alienation present in his works and how these are reconfigured into the cinematographic representation. This work also discusses why Hopper’s ethereal and spectral elements and atmosphere influence cinema. The research object was based on some of Hopper's paintings that were repeatedly reproduced in cinematographic works, such as House by the Railroad (1925); Nighthawks (1942); Automat (1927); Gas (1940), and Night Windows (1928), as well as some of his cinematographic representations, such as Shirley: Visions of Reality (2014), directed by Gustav Deutsch; Psycho (1960) and Rear Window (1954), both directed by Alfred Hitchcock, and Profondo Rosso (1975), directed by Dario Argento, among other works. This work sets one’s sights on identifying the recurrent visual elements of Hopper's work in cinema; to list the characteristics similar to these works and identify the context in which the Hopperian works are cinematically represented. |
Subject: | Hopper, Edward, 1882-1967 Pintura e cinema Representação cinematográfica Arte e fotografia Cinema Pintura |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Artes |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/40694 |
Issue Date: | 27-Oct-2021 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
A Mise en Scène e Influência Hopperiana no Cinema - Beatriz Conceição Fraga França.pdf | 12.92 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.