Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/40885
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCamila Guimarães Mendespt_BR
dc.creatorMarisa Cotta Mancinipt_BR
dc.creatorDébora Marques Mirandapt_BR
dc.date.accessioned2022-04-07T18:09:16Z-
dc.date.available2022-04-07T18:09:16Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume26pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage658pt_BR
dc.citation.epage667pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAR1184pt_BR
dc.identifier.issn2526-8910pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/40885-
dc.description.abstractIntroduction: In the Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD), the identification of functional impairments in home context is an important feature for the diagnosis. Objective: To evaluate the scientific knowledge regarding household participation of children with attention deficit with hyperactivity and implications for clinical practice. Method: A systematic review was performed using the keywords: “attention deficit disorder with hyperactivity”, “ADHD”, “household chores” and “household task” at PUBMED and SCOPUS. The inclusion criteria adopted were: original articles, in English, studied population composed of children and adolescents with attention deficit hyperactivity disorder, 6 to 17 years old, and articles available in their complete versions. Results: The search resulted in 43 articles, and only four studies were included. From the analysis of the articles, it was verified that children with attention deficit hyperactivity disorder perform tasks similar to children with typical development. However, children with ADHD receive more assistance of caregivers than their peers. Age, gender, presence of older sibling, and the importance attributed by parents seem to be associated with increased task Participação doméstica de crianças e adolescentes com TDAH: uma revisão sistemática da literaturaCamila Guimarães Mendesa, Marisa Cotta Mancinib, Débora Marques MirandacaUniversidade Federal de Minas Gerais – UFMG, Belo Horizonte, MG, Brasil.bDepartamento de Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG, Belo Horizonte, MG, Brasil.cDepartamento de Pediatria, Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG, Belo Horizonte, MG, Brasil. performance, while oppositional symptoms, diagnosis of attention deficit hyperactivity disorder, and parental stress level seem to be associated with increased care from caregivers. Conclusion: Few studies evaluated household chores participation of children with attention deficit hyperactivity disorder and the findings cannot be generalized. Future investigations about other factors of home environment still need to improve the knowledge about the participation of this population and then to guide interventions in clinical practice.pt_BR
dc.description.resumoIntrodução: No Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade, a identificação de prejuízos funcionais no contexto domiciliar é um elemento importante para o diagnóstico. Objetivo: Avaliar o conhecimento científico acerca da participação doméstica de crianças e adolescentes com déficit de atenção com hiperatividade e implicações para a prática clínica. Método: Revisão sistemática com as palavras-chave/descritores, “attention deficit disorder with hyperactivity”, “ADHD”, “household chores” e “household task” no PubMed e Scopus. Os critérios de inclusão adotados foram: artigos originais, em inglês, amostra composta por crianças e adolescentes com o diagnóstico de TDAH, com idade entre 6 e 17 anos e artigos disponíveis em suas versões completas. Resultados: A busca resultou em 43 estudos, sendo apenas quatro incluídos. A partir da análise dos artigos foi possível constatar que crianças com déficit de atenção com hiperatividade desempenham tarefas de modo semelhante ao de crianças com desenvolvimento típico, todavia crianças com TDAH recebem mais assistência pelos cuidadores quando comparadas a seus pares. A idade, sexo, irmão mais velho e a importância atribuída pelos pais parecem estar associados ao aumento no desempenho das tarefas, enquanto os sintomas de oposição, ter o diagnóstico de TDAH e o nível de estresse dos pais, ao aumento da assistência pelos cuidadores. Conclusão: São poucos os estudos envolvendo crianças com déficit de atenção com hiperatividade, e não é possível a generalização dos achados. Investigações futuras sobre outros fatores do ambiente domiciliar são necessárias para ampliar o conhecimento sobre a participação dessa população e nortear intervenções para a prática clínica.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE TERAPIA OCUPACIONALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCadernos Brasileiros de Terapia Ocupacionalpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTranstorno do déficit de atenção com hiperatividadept_BR
dc.subjectCriançapt_BR
dc.subjectRevisãopt_BR
dc.subject.otherTranstorno do déficit de atenção com hiperatividadept_BR
dc.subject.otherCriançaspt_BR
dc.subject.otherRevisãopt_BR
dc.titleParticipação doméstica de crianças e adolescentes com TDAH: uma revisão sistemática da literaturapt_BR
dc.title.alternativeHousehold task participation of children and adolescentes with ADHD: a systematic reviewpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.cadernosdeterapiaocupacional.ufscar.br/index.php/cadernos/article/view/1974pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-7415-5043pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0002-7081-8401pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Participacao domestica de criancas e adolescentes com TDAH.pdf830.59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.