Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/40948
Type: Dissertação
Title: A utopia do universal em "Paysages Planétaires" de Henri Pousseur
Other Titles: The utopia of universalism in Henri Pousseur’s “Paysages Planétaires”
Authors: Lucas Filipe Alves de Oliveira
First Advisor: Rogério Vasconcelos Barbosa
First Co-advisor: Eduardo Pires Rosse
First Referee: Luigi Antonio Monteiro Lobato Irlandini
Second Referee: Glaura Lucas
Third Referee: Eduardo Campolina Vianna Loureiro
Abstract: O presente trabalho utiliza a obra eletroacústica Paysages Planétaires, do compositor belga Henri Pousseur, como pretexto para uma discussão sobre o tema da presença de elementos não-ocidentais na música de concerto contemporânea, tendo como foco principal o discurso universalista herdado das estéticas do século XX, especialmente, neste caso, do serialismo integral. São abordados tanto os aspectos relativos à elaboração de uma linguagem musical capaz de lidar com materiais radicalmente diversos – com a própria noção de “material” sendo colocada em questão – quanto os aspectos sociais implicados na apropriação, por parte de compositores de formação acadêmica e atuantes neste campo, de manifestações de culturas às quais eles não pertencem. Para isto, é mobilizada a teoria sociológica de Pierre Bourdieu a fim de se comparar as práticas de apropriação da indústria cultural com as do que o autor chama de “campo de produção erudita”.
Abstract: The electroacoustic piece Paysages Planétaires, from Belgian composer Henry Pousseur, is analyzed as a mean to discuss the presence of non-western elements in contemporary concert music having as its main focus the universalist discourse inherited from XX century aesthetics, primarily derived from the integral serialism. Two important aspects are approached: 1) the problems related to the blending of radically different sources in the same musical language while revisiting the concept of musical material; 2) the social implications involved in the cultural appropriation of external elements by composers from the academic field. For this purpose, Pierre Bourdieu's sociologic theory is mobilized to compare the cultural industry appropriation with that originated from the classic production field.
Subject: Música - Análise, apreciação
Etnomusicologia
Pousseur, Henri, 1929-2009
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: MUSICA - ESCOLA DE MUSICA
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Música
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/40948
Issue Date: 11-Feb-2022
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