Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/41058
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMaria Sirlene da Cruzpt_BR
dc.creatorAureo Eduardo Magalhães Ribeiropt_BR
dc.creatorAlexandro Moura Araújopt_BR
dc.creatorAna Flávia Rochapt_BR
dc.creatorViviane Silva de Souzapt_BR
dc.date.accessioned2022-04-18T15:42:55Z-
dc.date.available2022-04-18T15:42:55Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.issue18pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage20pt_BR
dc.identifier.sici2pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/41058-
dc.description.abstractThe objective of this work is to analyze the products of family farming in urban commerce in the Upper Jequitinhonha Territory, identifying which products enter this circuit. To achieve this goal, interviews with merchants were carried out in five municipalities. The results indicate that commercial establishments thatresell local products attribute to these products superior quality to the products of the food industry, which travel great distances to supermark e tshelves. The quality is related to the tradition alway in which these foods are elaborated: family production is the main characteristic of this system that combines the food custom with the culture and identity of Alto Jequitinhonha, Minas Gerais. Results also indicate that the number of local products entering the supermarket circuitis relatively small when compared to the quantity of products from other municipalities and the food industry; this is due to factors related to the formalization, scale and regularity of supply.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho tem como objetivo analisar a venda dos produtos da agricultura familiar no comércio urbano no Território do Alto Jequitinhonha, identificando quais produtos entram neste circuito. Para atingir este objetivo foram realizadas entrevistas com comerciantes em cincos municípios. Os resultados indicam que os estabelecimentos comerciais que revendem produtos locais atribuem a estes produtos qualidade superior aos produtos da indústria alimentar que percorrem grandes distâncias até as prateleiras dos supermercados. A qualidade está relacionada à forma tradicional com que esses alimentos são elaborados: a produção em regime familiar é a principal característica desse sistema que combina o costume alimentar com cultura e identidade do Alto Jequitinhonha mineiro. Resultados também indicam que o número de produtos locais que entram no circuito de supermercados é relativamente pequeno quando comparados à quantidade de produtos oriundos de outros municípios e da indústria de alimentos; isso se deve a fatores relacionados à formalização, escala e regularidade de oferta.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.description.sponsorshipOutra Agênciapt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICA - INSTITUTO DE CIÊNCIAS AGRÁRIASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofSeminário de Economia Mineirapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectagricultura familiarpt_BR
dc.subjectcomercializaçãopt_BR
dc.subjectVale do Jequitinhonhapt_BR
dc.subject.otherAgricultura familiarpt_BR
dc.subject.otherAgropecuária - Comercializaçãopt_BR
dc.subject.otherVale do Jequitinhonha (MG)pt_BR
dc.titleComercialização da agricultura familiar e abastecimento urbano no alto Jequitinhonha, Minas Geraispt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttps://diamantina.cedeplar.ufmg.br/portal/publicacoes/diamantina-2019/pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.