Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/41525
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorValéria de Oliveira Roque Ascençãopt_BR
dc.date.accessioned2022-05-10T21:26:34Z-
dc.date.available2022-05-10T21:26:34Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume10pt_BR
dc.citation.issue19pt_BR
dc.citation.spage173pt_BR
dc.citation.epage197pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.46789/edugeo.v10i19.915pt_BR
dc.identifier.issn2236-3904pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/41525-
dc.description.abstractThis paper originated as a ramification from a discussion panel held in August of 2019 as part of the 14th National Meeting of Geography Education Practices (14º Encontro Nacional de Prática de Ensino em Geografia, ENPEG), at UNICAMP, Campinas, Brazil, and was developed as an essay that articulates debates in the field of Curriculum and of the framework of Pedagogical Content Knowledge with the propositions contained in the Brazilian Common Core Standards (Base Nacional Comum Curricular de Geografia, BNCC) for Geography during elementary and middle education in Brazil. This work aims to ignite a conversation about the challenges brought about by the current BNCC proposition for Geography teacher’s geographic knowledge, their training – initial and continuing – and the organization of their educational practices based on the curricula built under the BNCC. I will seek to point out an alternative understanding of the BNCC that could subsidize the teachers of basic education level. Regarding teacher’s training, I will limit myself to commenting on the limits of the current curricula for the Geography Education degrees and the possibilities I see in the BNCC.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo é um desdobramento da mesa de debates ocorrida em agosto de 2019, no 14º Encontro Nacional de Prática de Ensino em Geografia-ENPEG, na UNICAMP, Currículo e a teoria do Conhecimento Pedagógico do Conteúdo com as proposições da Base Nacional Comum Curricular de Geografia (BNCC Geografia) para os anos iniciais e finais do ensino fundamental brasileiro. O objetivo central do trabalho é colocar em diálogo os desafios postos pela proposição de conhecimentos geográficos pela atual BNCC ao professor de Geografia, à sua formação - inicial e continuada -,e à organização de suas práticas pedagógicas a partir dos currículos construídos sob a égide da base. Buscarei apontar uma alternativa de leitura da base com vistas a subsidiar o professor atuante na educação básica. Quanto à formação docente, me aterei a discorrer sobre os limites dos atuais currículos formativos das licenciaturas em Geografia e as possibilidades que eu vejo expressas na BNCC.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentIGC - DEPARTAMENTO DE GEOGRAFIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação em Geografiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subjectBase Nacional Comum Curricularpt_BR
dc.subjectFormação docentept_BR
dc.subjectConhecimento pedagógico do conteúdopt_BR
dc.subjectEnsino de geografiapt_BR
dc.subject.otherGeografia - Currículospt_BR
dc.subject.otherGeografia - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherProfessores - Formaçãopt_BR
dc.subject.otherEnsino - Legislação - Brasilpt_BR
dc.titleA Base Nacional Comum Curricular e a produção de práticas pedagógicas para a geografia escolar: desdobramentos na formação docentept_BR
dc.title.alternativeThe Brazilian Common Core Standards and the production of pedagogical practices fos school geography: developments in teaching trainingpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/915pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.