Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/41628
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSandra Garcia Costapt_BR
dc.creatorAmanda Fonseca Soares Freitaspt_BR
dc.creatorLuiz Gustavo Nicáciopt_BR
dc.date.accessioned2022-05-12T21:43:50Z-
dc.date.available2022-05-12T21:43:50Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume6pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage11pt_BR
dc.identifier.issn24476943pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/41628-
dc.description.abstractThis paper presents the experience report of a teacher working in the municipal network of Belo Horizonte, as part of her training process in the Specialization Course in Teaching Residence for the Training of Basic Education Educators at the Centro Pedagógico of UFMG. The text highlights the process of constituting their professional identity, which is revealed through the narratives of their experiences during the course. In the light of the theoretical framework, we seek to discuss the concept of teaching identity from the perspective of constant construction and movement, in view of the multiple influences and practical experiences. We consider that the theme of teaching identity is closely related to life history, to the experiences that the teacher had even before her professional choice and to the choices she was making throughout her career, to the exchanges and training processes carried out.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho apresenta o relato de experiência de uma professora atuante na rede municipal de Belo Horizonte, como parte de seu processo formativo no Curso de Especialização em Residência Docente para Formação de Educadores da Educação Básica do Centro Pedagógico da UFMG. O texto destaca o processo de constituição de sua identidade profissional, que se revela através das narrativas de suas experiências durante o curso. A luz do referencial teórico procuramos discutir o conceito de identidade docente sob a perspectiva de construção e movimento constantes, frente às múltiplas influências e experiências práticas. Consideramos que o tema da identidade docente está intimamente relacionado à história de vida, às experiências que a docente vivenciou antes mesmo de sua opção profissional e às escolhas que foi realizando ao longo de sua carreira, às trocas e processos de formação realizados.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básicapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectIdentidade docentept_BR
dc.subjectFormação docentept_BR
dc.subjectPesquisa autobiográficapt_BR
dc.subject.otherPrática de ensinopt_BR
dc.subject.otherFormação de professorespt_BR
dc.subject.otherEducação básicapt_BR
dc.titleMemórias de uma professora da educação básica na constituição de sua identidade docente: narrativas das experiências no curso de especialização em residência docente do Centro Pedagógico/EBAP/UFMGpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufpe.br/revistas/cadernoscap/article/view/248779pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0002-7888-9087pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0002-4882-2383pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.