Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/41777
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLanna Larissa Rodrigues Rêgo de Oliveirapt_BR
dc.creatorMaria Lúcia Malardpt_BR
dc.date.accessioned2022-05-17T22:33:00Z-
dc.date.available2022-05-17T22:33:00Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.issue5pt_BR
dc.citation.spage247pt_BR
dc.citation.epage262pt_BR
dc.identifier.issn2358-6214pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/41777-
dc.description.abstractConsidering that the main role of the design teacher is to place project challenges and, accordingly, critically analyze the students developments to handle them, we argue that the best way to train (prepare) those teachers would be develop their analytical and critical capacity, not his proficiency as a designer. In other words, architects - with or without professional practice - would find, in the stricto sensu postgraduate course, the opportunity to develop their analytical and critical competence through the investigation of the design processes and the various factors involved in them. We argue that this entire process enable the architect to teach design disciplines. In this sense, with the purpose of contributing in this direction, we formulated a dissertation work at NPGAU / UFMG, whose main objective is the development of the future teacher in the teaching process itself, gathering the reflexive practice to the critical reflection. Thus, we seek to advance the question of the training architectural design teachers, focusing on the investigation of design exercises associated with didactic practices that could intensify the creative potential of the students or, at least, ensure that this potential was not interdicted.pt_BR
dc.description.resumoPartindo do entendimento que o principal papel do professor de projeto é o de colocar desafios projetuais e analisar criticamente o processo que os estudantes desenvolvem para enfrentá-los, argumentamos que o melhor caminho para a formação de professores seria o desenvolvimento de sua capacidade analítica e crítica, não a sua proficiência como projetista. Ou seja, os arquitetos – com ou sem prática profissional – encontrariam, na pós-graduação stricto sensu, a oportunidade de desenvolver sua competência analítica e crítica por meio de investigações sobre processos de projeto e os diversos fatores neles intervenientes, habilitando-se para lecionar disciplinas de projeto. Com o propósito de contribuir nessa direção, formulamos um trabalho de dissertação no NPGAU/UFMG, cujo objetivo seria formar o futuro docente no próprio processo de docência, somando a prática reflexiva à reflexão crítica. Assim, procurou-se avançar na questão da formação de um professor de projeto de arquitetura, centrada na investigação de exercícios projetuais associados a práticas didáticas que pudessem intensificar o potencial criativo dos estudantes ou de, pelo menos, garantir que esse potencial não fosse interditado.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentARQ - ESCOLA DE ARQUITETURApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEncontro da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPós-graduação strictu sensupt_BR
dc.subjectProjeto de arquiteturapt_BR
dc.subjectFormação docentept_BR
dc.subjectAnálise e críticapt_BR
dc.subject.otherArquiteturapt_BR
dc.subject.otherProjeto arquitetônicopt_BR
dc.subject.otherPós-graduaçãopt_BR
dc.subject.otherDidáticapt_BR
dc.titleA formação docente em projeto de arquitetura na pós-graduação stricto sensupt_BR
dc.title.alternativeThe training process of an architectural design teacher in the stricto sensu post graduationpt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttp://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/27744pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A FORMAÇÃO DOCENTE EM PROJETO DE ARQUITETURA NA PÓS GRADUAÇÃO STRICTO SENSU.pdf1.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.