Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/41777
Type: | Artigo de Evento |
Title: | A formação docente em projeto de arquitetura na pós-graduação stricto sensu |
Other Titles: | The training process of an architectural design teacher in the stricto sensu post graduation |
Authors: | Lanna Larissa Rodrigues Rêgo de Oliveira Maria Lúcia Malard |
Abstract: | Partindo do entendimento que o principal papel do professor de projeto é o de colocar desafios projetuais e analisar criticamente o processo que os estudantes desenvolvem para enfrentá-los, argumentamos que o melhor caminho para a formação de professores seria o desenvolvimento de sua capacidade analítica e crítica, não a sua proficiência como projetista. Ou seja, os arquitetos – com ou sem prática profissional – encontrariam, na pós-graduação stricto sensu, a oportunidade de desenvolver sua competência analítica e crítica por meio de investigações sobre processos de projeto e os diversos fatores neles intervenientes, habilitando-se para lecionar disciplinas de projeto. Com o propósito de contribuir nessa direção, formulamos um trabalho de dissertação no NPGAU/UFMG, cujo objetivo seria formar o futuro docente no próprio processo de docência, somando a prática reflexiva à reflexão crítica. Assim, procurou-se avançar na questão da formação de um professor de projeto de arquitetura, centrada na investigação de exercícios projetuais associados a práticas didáticas que pudessem intensificar o potencial criativo dos estudantes ou de, pelo menos, garantir que esse potencial não fosse interditado. |
Abstract: | Considering that the main role of the design teacher is to place project challenges and, accordingly, critically analyze the students developments to handle them, we argue that the best way to train (prepare) those teachers would be develop their analytical and critical capacity, not his proficiency as a designer. In other words, architects - with or without professional practice - would find, in the stricto sensu postgraduate course, the opportunity to develop their analytical and critical competence through the investigation of the design processes and the various factors involved in them. We argue that this entire process enable the architect to teach design disciplines. In this sense, with the purpose of contributing in this direction, we formulated a dissertation work at NPGAU / UFMG, whose main objective is the development of the future teacher in the teaching process itself, gathering the reflexive practice to the critical reflection. Thus, we seek to advance the question of the training architectural design teachers, focusing on the investigation of design exercises associated with didactic practices that could intensify the creative potential of the students or, at least, ensure that this potential was not interdicted. |
Subject: | Arquitetura Projeto arquitetônico Pós-graduação Didática |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | ARQ - ESCOLA DE ARQUITETURA |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/41777 |
Issue Date: | 2018 |
metadata.dc.url.externa: | http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/27744 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Encontro da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo |
Appears in Collections: | Artigo de Evento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
A FORMAÇÃO DOCENTE EM PROJETO DE ARQUITETURA NA PÓS GRADUAÇÃO STRICTO SENSU.pdf | 1.03 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.