Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/42029
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorBruno Guimarães Martinspt_BR
dc.date.accessioned2022-05-27T14:03:54Z-
dc.date.available2022-05-27T14:03:54Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume4pt_BR
dc.citation.issue8pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22484/2318-5694.2016v4n8p135-149pt_BR
dc.identifier.issn2318-5694pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/42029-
dc.description.abstractAvoiding the dichotomy between orality and writing, we address the historiography of the press and literature, pursuing evidence of "voice" or "word", as suggested by Paul Zumthor and Michel de Certeau. Thereto, we have investigated how the pioneer editor Francisco de Paula Brito (1809-1861), whom we wish to characterize as the voice editor, has transformed it, from the quotidian polyphony to the nineteenth-century printed matters, especially by publishing reports about the sessions of the famous "Company Petalógica" between 1853 and 1858. By means of the artifice of petas (lies), the members of this fun society aimed at "counteracting the liars, lying to them"; something that truly constituted an indirect political action. By analyzing this example of literary sociability, we intend to demonstrate that both the editing and the performing conditions of the text are relevant to trace relations between literature and everyday reality, especially if we think of the little favorable conditions for diffusing literary texts in the mid-nineteenth century.pt_BR
dc.description.resumoEvitando a dicotomia entre oralidade e escrita, perseguimos na historiografia da imprensa e da literatura por indícios da “voz” ou da “palavra”, assim como sugerido por Paul Zumthor e Michel de Certeau. Para tanto investigamos como o editor pioneiro Francisco de Paula Brito (1809-1861) que desejamos caracterizar como editor a voz, transfigurando-a da polifonia cotidiana para os impressos oitocentistas, especialmente ao publicar os relatos das famosas sessões da “Sociedade Petalógica” entre 1853 e 1858. Com o artifício das petas (mentiras), os membros desta divertida sociedade visavam “contrariar os mentirosos, mentindo-lhes”, o que verdadeiramente tratava-se de uma ação política indireta. Ao analisar este exemplo sociabilidade literária, pretendemos demonstrar que as condições de edição e performance do texto são relevantes para traçar relações entre literatura e realidade cotidiana, especialmente se pensarmos nas condições pouco propícias para a disseminação do texto literário em meados do século XIX.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofTríade: Comunicação, Cultura e Mídiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFrancisco de Paula Britopt_BR
dc.subjectHistória do impressopt_BR
dc.subjectVozpt_BR
dc.subjectEdiçãopt_BR
dc.subject.otherBrito, Francisco de Paula, 1809-1861pt_BR
dc.subject.otherImprensa Brasil História Séc. XIXpt_BR
dc.subject.otherEditores e edição Brasilpt_BR
dc.subject.otherOralidadept_BR
dc.titleOs artifícios da voz: Francisco de Paula Brito e a Sociedade Petalógicapt_BR
dc.title.alternativeThe artifices of voice: Francisco de Paula Brito and the Petalógica Societypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/triade/article/view/2738pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
brunoGuimaraesArtificiosVoz.pdf3.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.