Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/42108
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Carlos Aleixo dos Reispt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5317178599045800pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Elise Barbara Pittengerpt_BR
dc.contributor.referee1Valdir Claudinopt_BR
dc.contributor.referee2Jessé Máximo Pereirapt_BR
dc.creatorCinthia Fernandes Matiaspt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9984865248472929pt_BR
dc.date.accessioned2022-05-31T14:04:21Z-
dc.date.available2022-05-31T14:04:21Z-
dc.date.issued2021-12-13-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/42108-
dc.description.abstractThe objective of this work is to present a study of the composer Mozart Camargo Guarnieri’s Sonatas for cello and piano, as well as proposing suggestions that enphasize the expressive content of the Sonata N.3. As a foundation for this study, Guarnieri’s evolution as a composer is considered and his three cello sonatas are related to his three compositional phases. Furthermore, private classes were held with cellist Antonio Lauro Del Claro, to whom Sonata N.3 was dedicated and who was present in the realization of Guarnieri’s sonatas for cello and piano. These classes with Del Claro were used to reflect on and record the composer’s intentions and inspirations, as described in the cellist’s memories of their shared experiences throughout the process of creating the sonatas. Biographical sources are used to trace the influences that were important to the compositional process of the work. Finally, this study proposes to support a performance that is coherent with the composer’s intentions.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste trabalho é apresentar um estudo sobre as sonatas para violoncelo e piano de Mozart Camargo Guarnieri, assim como propor sugestões que enfatizam o conteúdo expressivo da Sonata N.3. Como fundamentação, considera-se a evolução de Guarnieri como compositor relacionando as suas três sonatas para violoncelo às suas três fases composicionais. Ademais, aulas individuais foram realizadas com o violoncelista Antônio Lauro Del Claro, a quem a Sonata N.3 foi dedicada e quem acompanhou todo o processo de criação das sonatas para violoncelo e piano. Essas aulas com Del Claro foram usadas para registrar as intenções e inspirações do compositor, como descrito a partir das memórias de convivência do violoncelista com Guarnieri. Fontes biográficas são utilizadas para traçar as influências que se fizeram presentes no processo de composição da obra. Por fim, este estudo propõe apoiar uma performance coerente com as intenções do compositor.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectSonata para violoncelo de Camargo Guarnieript_BR
dc.subjectMúsica brasileira para violoncelo e pianopt_BR
dc.subjectAntonio Lauro Del Claropt_BR
dc.subject.otherMúsica para violoncelopt_BR
dc.subject.otherGuarnieri, Carmargo, 1907-1993pt_BR
dc.subject.otherSonataspt_BR
dc.subject.otherMúsica para pianopt_BR
dc.titleAs sonatas para violoncelo e piano de M.C. Guarnieri, em contexto: aspectos técnico-interpretativos da Sonata N.3pt_BR
dc.title.alternativeM.C Guarnieri's Sonatas for cello and piano, in context: technical-interpretative aspects of Sonata N.3pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons