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http://hdl.handle.net/1843/42854
Type: | Dissertação |
Title: | African American religious (auto)biographies: the narratives of Sojourner Truth and Jarena Lee |
Other Titles: | (Auto)biografias religiosas afro-americanas: as narrativas de Sojourner Truth e Jarena Lee |
Authors: | Hanna Karolyne Souza Simões |
First Advisor: | Marcel de Lima Santos |
First Referee: | José de Paiva dos Santos |
Second Referee: | Juliana Borges Oliveira de Morais |
Abstract: | The study of biographies and (auto)biographies explores how humans understand and give meaning to themselves, to Others, and to the world through writing. The writing of one's life and the life of another person is at first evaluated according to the veracity of what has been reported. Yet, the constant and necessary presence of fiction in (auto)biographies have as a key reason the violence and traumatic experiences that can be forgotten, omitted, or ignored. And in the case of African American narratives, the traumatic events must be blurred or softened in order to be “adequate” to the white readers’ taste. Hence, power, memory, and history play important roles in this thesis analysis as these concepts help to constitute the black subject’s identity as well as their collective identity. However, there are some crucial elements to understand what makes some (auto)biographies more promoted than others. Sojourner Truth and Olive Gilbert’s Narrative of Sojourner Truth (1850) and Jarena Lee’s Religious Experience and Journal of Mrs. Jarena Lee (1849) are examples of works that have been excluded from (auto)biographical cannon. For instance, by answering the question: what does it mean to have two nineteenth century African American religious women publishing their life narratives against the period’s hegemonic thought, we examinate how aspects of gender, race and religion provide overlapping interpretations to their (auto)biographical literary constructions that enhance their transgressive and plural approaches. In light of this, this thesis explores the place of black women in society and how, notwithstanding the mediation of their experiences by labels society thrust onto them, these women constructed a place of resistance by reclaiming the hegemonic religious discourse and exposing the prejudices and oppression Christianity endorsed regarding both gender and race. |
Abstract: | O estudo de biografias e (auto)biografias explora como os seres humanos entendem e dão sentido a si mesmos, aos Outros e ao mundo por meio da escrita. A escrita da própria vida e da vida de outra pessoa é avaliada em um primeiro momento de acordo com a veracidade do que foi relatado. No entanto, a presença constante e necessária da ficção nas (auto)biografias tem como razão fundamental a violência e as experiências traumáticas que podem ser esquecidas, omitidas ou ignoradas. E no caso de narrativas afro-americanas, os eventos traumáticos devem ser eliminados ou suavizados para serem "adequados" ao gosto dos leitores brancos. Portanto, poder, memória e história desempenham papéis importantes na análise desta dissertação, pois esses conceitos ajudam a constituir a identidade do sujeito negro, bem como sua identidade coletiva. No entanto, existem alguns elementos cruciais para compreender o que torna algumas (auto)biografias mais promovidas do que outras. A Narrative of Sojourner Truth (1850) escrita por Sojourner Truth e Olive Gilbert, e a Religious Experience and Journal of Mrs. Jarena Lee (1849), escrita por Jarena Lee, são exemplos de obras que foram excluídas do cânone (auto)biográfico. Por exemplo, ao responder à pergunta: o que significa ter duas religiosas afro-americanas do século XIX publicando suas narrativas de vida contra o pensamento hegemônico do período, examinamos como aspectos de gênero, raça e religião fornecem a sobreposição de interpretações às suas construções literárias (auto)biográficas que potencializam suas abordagens transgressivas e plurais. Diante disso, esta dissertação explora o lugar das mulheres negras na sociedade e como, não obstante a mediação de suas vivências por rótulos da sociedade a elas impostos, essas mulheres construíram um lugar de resistência ao resgatar o discurso religioso hegemônico e expor os preconceitos e a opressão endossados pelo Cristianismo em relação à gênero e raça. |
Subject: | Truth, Sojourner, m. 1883. – Narrative of Sojourner Truth. – Crítica e interpretação Lee, Jarena, 1783- - Religious Experience and Journal of Mrs. Jarena Lee – Crítica e interpretação Literatura americana – Escritoras negras – História e crítica Mulheres na literatura – Estados Unidos Negros na literatura Biografia (como forma literária) Religião e Literatura |
language: | eng |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FALE - FACULDADE DE LETRAS |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/42854 |
Issue Date: | 25-Aug-2021 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
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