Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/42858
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Raquel Lima de Abreu-Aokipt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7082648215955093pt_BR
dc.contributor.referee1Francis Arthuso Paivapt_BR
dc.contributor.referee2Luciana Martins Arrudapt_BR
dc.creatorIsabella Colmanetti Abdallapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9071212525062239pt_BR
dc.date.accessioned2022-07-01T20:07:28Z-
dc.date.available2022-07-01T20:07:28Z-
dc.date.issued2021-07-15-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/42858-
dc.description.abstractThis study attempts to propose, in the face of a teaching context in which coursebook, content-based materials are predominant, a Didactic Sequence (DS) that has as purpose to promote the development of the students’ reading and writing, as well as their critical attitude, through the textual genre “Opinion Essay”. In order to achieve this purpose, we use the Brazilian National Common Curriculum Basis (BNCC, Base Nacional Comum Curricular, in Portuguese) as guiding curriculum, as well as the skills focused in Bloom’s Taxonomy, in which the goal always starts from what is most basic, in terms of teaching-learning, towards what is most complex. For the material produced, the theme chosen was racism, worked under an anti-racist point of view, a matter indispensable for human development, considering the fact that the BNCC values “the use of different languages to defend points of view that respect the others and promote human rights […]”(BRAZIL, 2018, p. 65). Thus, the differential of this study is the proposal of a DS aimed not only at an official curriculum but also at Bloom’s Taxonomy, thus providing the activities with more objectivity and reflection, differently from what is usually presented by coursebook-based materials.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa buscou propor, frente a um contexto de ensino no qual imperam materiais apostilados e conteudistas, uma Sequência Didática (SD) que tem como objetivo promover o desenvolvimento da leitura e escrita do alunado, bem como sua postura crítica, a partir do gênero textual Artigo de Opinião. A fim de atingir este objetivo, utilizamos a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) como currículo norteador e as habilidades enfocadas na Taxonomia de Bloom, na qual o objetivo sempre é partir do que tem de mais básico, em termos de ensino-aprendizagem, para se chegar ao mais complexo. Para o material produzido, o tema escolhido foi o racismo, trabalhado sob a ótica do antirracismo, questão imprescindível para a formação humana, além do fato que a própria BNCC preza por “utilizar diferentes linguagens para defender pontos de vista que respeitem o outro e promovam os direitos humanos [...]” (BRASIL, 2018, p. 65). Assim, o diferencial deste estudo é a proposição de uma SD voltada não somente a um currículo oficial, mas também à Taxonomia de Bloom, promovendo às atividades, dessa forma, maior objetividade e reflexividade, diferentemente do que costuma ser proposto por materiais apostilados.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de Textospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSequência Didáticapt_BR
dc.subjectTaxonomia de Bloompt_BR
dc.subjectArtigo de Opiniãopt_BR
dc.subjectAntirracismopt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa – Métodos de ensinopt_BR
dc.subject.otherAmbiente de sala de aulapt_BR
dc.titleSequência didática e taxonomia de Bloom: do ensino de um artigo de opinião à formação de alunos críticos e antirracistaspt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Língua Portuguesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC_Isabella_Abdalla_Final.pdf11.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.