Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/42900
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Adriana Maria Valladão Novais Van Pettenpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0775128877656209pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Rosangela Gomes da Mota de Souzapt_BR
dc.contributor.referee1Patrícia Leme de Oliveira Borbapt_BR
dc.contributor.referee2Cristiane Miryam Drumond de Britopt_BR
dc.creatorLuciana Ferreira Gomespt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6287952593353942pt_BR
dc.date.accessioned2022-07-04T22:10:42Z-
dc.date.available2022-07-04T22:10:42Z-
dc.date.issued2021-12-13-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/42900-
dc.description.abstractThe aim of this study was to identify, according to the perception of young people aged 14 to 24, barriers and facilitators for accessing their first formal job. Quantitative in nature, the present study used an online questionnaire for data collection, available from March to June 2021 on the Google Forms platform, disclosed on social networks and in companies that work in placing young people in their first formal job. For data treatment and analysis, each question was classified according to the dimension to which it fit, that is, individual, contextual or macro-structural, as well as the facilitator or barrier situation. In addition, the 5-point Likert scale was adapted for dichotomous outcomes, that is, agree and disagree, grouping the responses of agreement and disagreement into distinct groups. The sample consisted of 107 respondents, distributed through out Brazil. From the statistical analysis of the results obtained, it can be seen that the individual dimension is the one that stands out among those analyzed and comprises, according to the perception of the young people surveyed, both the main barrier to accessing a first job – low level of education – and the most important facilitator – on-the-job training course. In the contextual dimension, family support is highlighted as a facilitator and the lack of money for public transport as a barrier. In the macro-structural dimension, the country's economic situation constitutes an important barrier to entering a first job and access to the internet, a facilitator. This study allowed us to conclude that the young people surveyed attribute to the individual the success or failure in obtaining their first formal job, recognizing the individual dimension as the one with the greatest impact on the studied outcome, in line with the individualism spread by the neoliberal capitalist ideology.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo desse estudo foi identificar, segundo a percepção de jovens de 14 a 24 anos, barreiras e facilitadores para o acesso ao primeiro emprego formal. De natureza quantitativa, o presente estudo utilizou questionário online para coleta de dados, disponibilizado de março a junho de 2021 na plataforma Google Forms, divulgado nas redes sociais e em empresas que atuam na colocação de jovens no primeiro emprego formal. Para tratamento e análise dos dados, cada questão foi classificada de acordo com a dimensão à qual se enquadrava, isto é, individual, contextual ou macroestrutural, bem como à situação de facilitador ou barreira. Além disso, a escala Likert de 5 pontos foi adaptada para desfechos dicotômicos, isto é, concordo e discordo, agrupando as respostas de concordância e discordância em grupos distintos. A amostra foi constituída por 107 respondentes, distribuídos por todo Brasil. A partir da análise estatística dos resultados obtidos pode-se constatar a dimensão individual é a que sobressai dentre as analisadas e compreende, segundo percepção dos jovens pesquisados, tanto a principal barreira para o acesso ao primeiro emprego – baixo nível de escolaridade – quanto o mais importante facilitador – curso de formação para o trabalho. Na dimensão contextual, destaca-se o apoio familiar como facilitador e a falta de dinheiro para o transporte público enquanto barreira. Já na dimensão macroestrutural, a situação econômica do país constitui importante barreira para o ingresso no primeiro emprego e o acesso à internet, facilitador. Este estudo permitiu concluir que os jovens pesquisados atribuem ao indivíduo o êxito ou fracasso na obtenção do primeiro emprego formal, ao reconhecerem a dimensão individual como a de maior impacto sobre o desfecho estudado, em consonância com o individualismo difundido pela ideologia capitalista neoliberal.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEFFTO - ESCOLA DE EDUCAÇÃO FISICA, FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONALpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos da Ocupaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBarreiraspt_BR
dc.subjectFacilitadorespt_BR
dc.subjectPrimeiro emprego formalpt_BR
dc.subjectJuventudept_BR
dc.subject.otherTrabalhopt_BR
dc.subject.otherJovenspt_BR
dc.subject.otherMercado de trabalhopt_BR
dc.subject.otherInclusão socialpt_BR
dc.titleAcesso ao primeiro emprego: barreiras e facilitadores na percepção de jovens de 14 a 24 anospt_BR
dc.title.alternativeAccess to the first job: barriers and facilitators in the perception of young people aged 14 to 24pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5854-8146pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.