Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/43057
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ângela Cristina Salgueiro Marquespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5038152185134297pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Bruno Guimarães Martinspt_BR
dc.contributor.referee1Elton Antunespt_BR
dc.contributor.referee2Eduardo Antônio de Jesuspt_BR
dc.contributor.referee3Jorge Luiz Cunha Cardoso Filhopt_BR
dc.contributor.referee4Márcio Souza Gonçalvespt_BR
dc.contributor.referee5Ricardo Lessa Filhopt_BR
dc.creatorRubens Rangel Silvapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7357500688517011pt_BR
dc.date.accessioned2022-07-08T10:57:05Z-
dc.date.available2022-07-08T10:57:05Z-
dc.date.issued2021-12-13-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/43057-
dc.description.abstractThis research seeks to analyze the emergence of the poster in the June Journeys in different environments as an aesthetic-political exercise of self-expression and insurgent writing as an alternative to traditional media, as an articulating agent of visibility, thus constituting the political, didactic and transforming character of the event itself. Inspired by the collections and constellations, we built a research corpus that helped us to tell what happened in june 2013. From manifesto posters and other narratives about the June Journeys (journalistic, scientific and artistic) we sketched the complex relationships social and political aspects of that historical moment. To enlighten us in our analyses, we call on authors such as Rancière, Didi-Huberman, Deleuze, Brecht, Bakhtin, Butler, among others. The posters were analyzed in their performance next to the bodies of the demonstrators and in the environments where they appeared, being molded and molding these environments in the passage from one to the other. For the development of this study, in the exercise of building collections/constellations, we sought to organize and examine the posters/images of this thesis as a creative practice of communication in a given context and environments in which such contents were created. Our methodological model analyzed not only the set of images and posters we collected, but different sets of data that helped to understand the event. Different data sources were not treated as isolated fields. Instead, our model showed how different data related and complemented each other, giving a more complex and tangled view of events. The poster was a “device” of insurgency that interrupted the consensual machine in its usual way of producing meaning and legibility for the events. It allowed writing to become part of the performance and political gesture that redesigned urban paths and individual experiments. It allowed the subjects to experience and express their subjectivities. With this, we understand that it was not just a matter of elaborating understandings about the participation/exhibition in the protests, but of creating another experience, of inventing another vocabulary, presenting new terms, new statements that would oppose those already legitimized.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa busca analisar a emergência do cartaz de manifesto nas Jornadas de Junho nos diferentes ambientes como exercício estético-político de autoexpressão e de escrita insurgente alternativa às mídias tradicionais, como agente articulador de visibilidade, constituindo assim o caráter político, didático e transformador do próprio acontecimento. Inspirados nas coleções e nas constelações construímos um corpus de pesquisa que nos ajudou a contar o que ocorreu em junho de 2013. A partir de cartazes de manifesto e de outras narrativas sobre as Jornadas de Junho (jornalísticas, científicas e artísticas) esboçamos as complexas relações sociais e políticas daquele momento histórico. Para nos iluminar em nossas análises convocamos autores como Rancière, Didi-Huberman, Deleuze, Brecht, Bakhtin, Butler, entre outros. Os cartazes foram analisados em sua performance junto aos corpos dos manifestantes e nos ambientes por onde apareceram, sendo moldado e moldando esses ambientes na passagem de um para o outro. Para o desenvolvimento deste estudo, no exercício da construção de coleções/constelações, buscou-se organizar e examinar os cartazes/imagens desta tese como prática criativa de comunicação em um determinado contexto e ambientes em que tais conteúdos foram criados. Nosso modelo metodológico analisou não só o conjunto de imagens e cartazes por nós colecionados, mas diferentes conjuntos de dados que ajudaram a compreender o acontecimento. As diferentes fontes de dados não foram tratadas como campos isolados. Em vez disso, nosso modelo mostrou como os diferentes dados se relacionaram e se complementaram, dando uma visão mais complexa e emaranhada dos acontecimentos. O cartaz foi um “dispositivo” de insurgência que interrompeu a máquina consensual em seu modo habitual de produzir sentido e legibilidade para os acontecimentos. Permitiu que a escrita se tornasse parte da performance e do gesto político que redesenhou os percursos urbanos e as experimentações individuais. Possibilitou aos sujeitos experimentarem e expressarem suas subjetividades. Com isso compreendemos que não se tratou apenas de elaborar entendimentos sobre a própria participação/exposição nos protestos, mas de fabular uma outra experiência, de inventar outro vocabulário, apresentando novos termos, novos enunciados que se contrapusessem àqueles já legitimados.pt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Comunicação Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectCartaz de manifestopt_BR
dc.subjectJornadas de Junhopt_BR
dc.subjectEstética e políticapt_BR
dc.subjectEscrita insurgentept_BR
dc.titleA emergência do cartaz nas Jornadas de Junho: políticas e insurgências da escrita e da imagem em contexto de protestopt_BR
dc.title.alternativeThe emergence of the poster in Jornadas de Junho : politics and insurgencies of writing and image in the context of protestpt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1166-3646pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A-emergencia-do-cartaz-nas-jornadas-de-junho_Rubens-Rangel-Silva.pdfA emergência do cartaz nas Jornadas de Junho32.47 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons