Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/43126
Type: Tese
Title: Online social imaginary: a global analysis of gender gap and social values in the Internet
Other Titles: Imaginário social online: uma análise global da desigualdade de gênero e valores sociais na Internet
Authors: Gabriel Magno de Oliveira Silva
First Advisor: Virgilio Augusto Fernandes Almeida
First Referee: Jussara Marques de Almeida Gonçalves
Second Referee: Pedro Olmo Stancioli Vaz de Melo
Third Referee: Humberto Torres Marques Neto
metadata.dc.contributor.referee4: Eduardo Rios Neto
metadata.dc.contributor.referee5: Ingmar Weber
Abstract: As the Internet grows in number of users and in the diversity of services, it becomes more influential on peoples lives. It has the potential of constructing or modifying the opinion, the mental perception, and the values of individuals. What is being created and published online is a reflection of people’s values and beliefs. As a global platform, the Internet is a great source of information for researching the online culture of many different countries. In this work we develop methods for collecting and measuring data from different online sources to create digital metrics that capture cultural traits and values for several countries. These online metrics are compared with other offline socioeconomic indicators, so that we can evaluate what drives the online phenomena and to also measure their correlation. We study two phenomena: gender inequality and social values. In the first part, we use the social graph from Google+ to measure complex network metrics and compare between woman and man. In the second part, we develop a methodology to measure values using online written-text from Twitter utilizing word embeddings. We show that our two approaches are capable of measuring the relationship between online and offline for international data.
Abstract: A medida que a Internet cresce em termos do número de usuários e em sua diversidade de serviços, ela se torna mais influente na vida das pessoas. Ela tem o potencial de construir ou modificar a opinião, a percepção mental e os valores dos indivíduos. O que é criado e publicado online é um reflexo dos valores e crenças das pessoas. Sendo uma plataforma global, a Internet é uma ótima fonte de informação para pesquisar a cultura online de países diferentes. Neste trabalho nós desenvolvemos métodos para coletar e medir dados de diferentes fontes online para criar métricas digitais que capturam traços culturais e valores de diversos países. Essas métricas online são comparadas com outros indicadores socioeconômicos offline, para que possamos avaliar o que influencia o fenômeno online, e também medir a correlação. Nós estudamos dois fenômenos: desigualdade de gênero e valores sociais. Na primeira parte, usamos o grafo social do Google+ para calcular métricas de redes complexas e compará-las entre mulheres e homens. Na segunda parte, desenvolvemos uma metodologia para calcular valores usando textos do Twitter com word embeddings. Mostramos que nossas duas abordagens são capazes de medir o relacionamento entre o online e o offline para dados internacionais.
Subject: Computação – Teses
Análise de sentimentos – Teses
Redes complexas – Teses
Redes sociais on-line – Teses
Vetorização de palavras – Teses
Valores humanos – Teses
Relações de gênero – Teses
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ICX - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIA DA COMPUTAÇÃO
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/43126
Issue Date: 14-Dec-2020
Appears in Collections:Teses de Doutorado

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