Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/43193
Type: Artigo de Periódico
Title: A multi-agent system for forest transport activity planning
Other Titles: Sistema multi-agente para planejamento de atividades de transporte florestal
Authors: Carlos Alberto Araújo Júnior
Hélio Garcia Leite
Carlos Pedro Boechat Soares
Daniel Henrique Breda Binoti
Amaury Paulo de Souza
Antônio Ferraz Santana
Carlos Moreira Miquelino Eleto Torres
Abstract: This study aims to propose and implement a conceptual model of an intelligent system in a georeferenced environment to determine the design of forest transport fleets. For this, we used a multi-agent systems based tool, which is the subject of studies of distributed artificial intelligence. The proposed model considers the use of plantation mapping (stands) and forest roads, as well as information about the different vehicle transport capacities. The system was designed to adapt itself to changes that occur during the forest transport operation process, such as the modification of demanded volume or the inclusion of route restrictions used by the vehicles. For its development, we used the Java programming language associated with the LPSolve library for the optimization calculation, the JADE platform to develop agents, and the ArcGis Runtime to determine the optimal transport routes. Five agents were modelled: the transporter, controller, router, loader and unloader agents. The model is able to determine the amount of trucks among the different vehicles available that meet the demand and availability of routes, with a focus on minimizing the total costs of timber transport. The system can also rearrange itself after the transportation routes change during the process.
Abstract: O presente estudo objetivou propor e implementar um modelo conceitual de sistema inteligente em um ambiente georreferenciado para dimensionar a frota de transporte de madeira. Para isso, foi utilizada a teoria dos sistemas multiagentes, a qual é uma sub-área da Inteligência Artificial Distribuída. O modelo proposto considera a utilização do mapeamento de talhões e estradas florestais, bem como de informações sobre as capacidades de carga de diferentes tipos de caminhões. O sistema foi idealizado para se adaptar às mudanças que ocorrem durante a operação de transporte florestal, tal como modificações no volume de madeira demandado ou inclusão de restrições das rotas utilizadas pelos veículos. Para seu desenvolvimento, foi utilizada a linguagem de programação Java considerando-se a biblioteca LPSolve para os cálculos de otimização do sistema, a plataforma JADE para desenvolvimento dos agentes e a ArcGIS Runtime para determiner as rotas ótimas de transporte. Cinco agentes foram modelados: transportador, controlador, roteador, carregador e descarregador. O modelo foi capaz de determiner a quantidade ótima de caminhões dentre os diferentes tipos disponíveis de forma a attender a demanda de madeira e considerando a disponibilidade de rotas, com foco na minimização dos custos totais do transporte da madeira. O sistema também foi capaz de se rearranjar após alterações nas rotas de transporte.
Subject: Inteligência artificial
Pesquisa operacional
Geoprocessamento
Madeira -- Transporte
Florestas -- Administração
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ICA - INSTITUTO DE CIÊNCIAS AGRÁRIAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.1590/01047760201723032335
URI: http://hdl.handle.net/1843/43193
Issue Date: 2017
metadata.dc.url.externa: https://www.scielo.br/j/cerne/a/wH3Q3PwX87Fc5NVKMytmMQg/
metadata.dc.relation.ispartof: Cerne
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