Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/43265
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Cristiana Maria Fortini Pinto e Silvapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3123980301720047pt_BR
dc.contributor.referee1Florivaldo Dutra de Araújopt_BR
dc.contributor.referee2Maurício Zockunpt_BR
dc.contributor.referee3Maria Tereza Fonseca Diaspt_BR
dc.contributor.referee4Juliana Bonacorsi de Palmapt_BR
dc.creatorFelipe Alexandre Santa Anna Mucci Danielpt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9507819038897855pt_BR
dc.date.accessioned2022-07-14T15:27:59Z-
dc.date.available2022-07-14T15:27:59Z-
dc.date.issued2021-10-25-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/43265-
dc.description.abstractThe research is developed from the critical analysis of the administrative legal regime based on the unilateral administrative act, and argues that this model is being overcome, and the consensual role of the Public Administration should prevail in the State of Social and Democratic Law. In this context, the main object of the research is to analyze the hypotheses in which it is possible to replace a unilateral sanction resulting from contractual infractions by the administrative agrément, as well as the decision-making process of the administration to choose between the agreement or the unilateral sanctioning act. Therefore, an analysis of administrative contracts in Brazil and the replacement of the unilateral administrative act by bilaterality is carried out. It also investigates the nature of administrative sanctions, their purpose and the principles applicable to them, as well as the discretionary and related aspects of the sanctioning administrative act. After defining these assumptions, the existence of authorization under Brazilian law for the replacement of unilateral sanctioning activity within the scope of administrative contracts by agreements will be analyzed, as well as the nature and legal regime of the decision that opts for the agreement or sanction unilateral. Next, the guiding criteria that must be used by the Administration to decide between entering into the agreement or applying a unilateral administrative sanction in the event of contractual administrative infractions will be analyzed. At the end, it will be investigated the degree of binding of these guiding criteria of the decision in the concrete case and the possibility of control by the Judiciary, as well as the existence of the private subjective public right to the agreement.pt_BR
dc.description.resumoA pesquisa se desenvolve a partir da análise crítica do regime jurídico administrativo, baseado no ato administrativo unilateral, e defende que esse modelo está em superação, devendo prevalecer no Estado Social Democrático de Direito a atuação consensual da Administração Pública. Nesse contexto, o objeto principal da pesquisa é analisar as hipóteses em que é possível a substituição de sanção unilateral decorrente de infrações contratuais pelo acordo administrativo, bem como o processo decisório da Administração para escolha entre o acordo ou o ato unilateral sancionatório. Para tanto, realiza-se análise dos contratos administrativos no Brasil e a substituição do ato administrativo unilateral pela bilateralidade. Também se investiga a natureza das sanções administrativas, sua finalidade e os princípios a elas aplicáveis, bem como os aspectos discricionários e vinculados do ato administrativo sancionador. Após a definição dos referidos pressupostos, será analisada a existência de autorização no Direito brasileiro para a substituição da atividade sancionatória unilateral, no âmbito dos contratos administrativos, por acordos, bem como a natureza e o regime jurídico da decisão que opta pelo acordo ou pela sanção unilateral. Em seguida, serão apreciados os critérios balizadores que devem ser utilizados pela Administração para decidir entre celebrar o acordo ou aplicar a sanção administrativa unilateral em caso de ocorrência de infrações administrativas contratuais. Ao final, será investigado o grau de vinculatividade desses critérios balizadores da decisão no caso concreto e a possibilidade de controle pelo Poder Judiciário, bem como a existência de direito público subjetivo do particular ao acordo.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentDIREITO - FACULDADE DE DIREITOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Direitopt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Restritopt_BR
dc.subjectContratos administrativospt_BR
dc.subjectSanções administrativaspt_BR
dc.subjectAcordos substitutivospt_BR
dc.subject.otherDireito administrativo - Brasilpt_BR
dc.subject.otherContratos administrativospt_BR
dc.subject.otherSanções administrativaspt_BR
dc.titleAcordos substitutivos de atividade sancionatória unilateral em contratos da administração públicapt_BR
dc.title.alternativeSubstitute agreements for sanctioning activity in public administration contractspt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.description.embargo2023-10-25-
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese Felipe Mucci_final.pdf3.38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.