Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/43381
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDaniel Melo Ribeiropt_BR
dc.date.accessioned2022-07-18T16:37:42Z-
dc.date.available2022-07-18T16:37:42Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume5pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage207pt_BR
dc.citation.epage217pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.17058/rzm.v5i1.6816pt_BR
dc.identifier.issn2318-406Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/43381-
dc.description.abstractThis article recalls the Aby Warburg’s relevant contribution to understand images in the field of communication. We discuss concepts of “afterlife” (Nachleben) and “pathos formula” (pathosformel), central in the creation of the “iconology of intervals” of this German thinker. Starting from the approach conceived by Warburg in his Mnemosyne Atlas, this research seeks to expand the application of this methodology to the study of maps. Our hypothesis is that the distortion of cartographic language opens up the possibility of enhancing the heuristic functions of maps, awakening a imaginative knowledge about the heterogeneity of space. To demonstrate these two concepts, an artwork called the “Long March” by Qin Ga will be analyzed, which explores the cartographic language in the context of contemporary art. Discussions will be supported by authors such as Agamben and Didi-Huberman.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo resgata a relevância do pensamento de Aby Warburg para a compreensão das imagens no campo da comunicação. São discutidos os conceitos de “pós-vida” (nachleben) e de “fórmula de pathos” (pathosformel), centrais na constituição da “iconologia dos intervalos” desse pensador alemão. Partindo das conexões abertas por Warburg em seu Atlas Mnemosyne, esta investigação procura se aprofundar nas aplicações dessa metodologia para o estudo de mapas. Levantamos a hipótese de que a distorção da linguagem cartográfica nos abre a possibilidade de potencializar as funções heurísticas dos mapas, despertando um saber imaginativo sobre a heterogeneidade do espaço. Para demonstrar esses dois conceitos, será analisada uma obra de arte chamada “A Longa Marcha” do artista Qin Ga, que explora a linguagem cartográfica no contexto das artes contemporâneas. As discussões serão amparadas por autores como Agamben e Didi-Huberman.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRizomapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAby Warburgpt_BR
dc.subjectImagempt_BR
dc.subjectMapaspt_BR
dc.subjectCartografiapt_BR
dc.subject.otherWarburg, Aby, 1866-1929pt_BR
dc.subject.otherCartografiapt_BR
dc.subject.otherImagens, ilustrações, etc.pt_BR
dc.subject.otherComunicaçãopt_BR
dc.titleIconologia dos intervalos, limiares cartográficospt_BR
dc.title.alternativeIconology of intervals, cartographic thresholdspt_BR
dc.title.alternativeIconología de los intervalos, umbrales cartográficospt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://online.unisc.br/seer/index.php/rizoma/article/view/6816pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0002-0840-2587pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
danielIconologiaIntervalos.pdf12.23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.