Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/43419
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Lúcia Valadares Sartório | pt_BR |
dc.creator | Leonardo Gomes de Deus | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2022-07-19T17:03:15Z | - |
dc.date.available | 2022-07-19T17:03:15Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.citation.volume | 21 | pt_BR |
dc.citation.issue | 04/2016 | pt_BR |
dc.citation.spage | 114 | pt_BR |
dc.citation.epage | 135 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1981-061X | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/43419 | - |
dc.description.abstract | The paper discusses the main ideas for the economic development in Brazil during the 20th century and their effects on educational policies. Through the developmentalism years the supply of public schools increased, while a decline is observable since the 1990’s. The paper demonstrates how the municipalization of public schools has endangered the universalization of access to education and its quality. This process begun during the Dictatorship of 1964 and has not changed after democratization. | pt_BR |
dc.description.resumo | O artigo reconstitui as propostas de desenvolvimento no Brasil do século XX e seus efeitos sobre as políticas educacionais. Se no período nacionaldesenvolvimentista houve uma expansão da oferta de escolas e do acesso, a partir de 1990 ocorreu um retrocesso. Com o processo de municipalização do ensino fundamental, ocorreu o fechamento paulatino de escolas das redes estaduais de ensino. Discutem-se os projetos de país e suas implicações para a educação, para avaliar alternativas contemporâneas. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ECONÔMICAS | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Verinotio – Revista on-line de Filosofia e Ciências Humanas | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Política educacional | pt_BR |
dc.subject | Desenvolvimento econômico | pt_BR |
dc.subject | Ideologia | pt_BR |
dc.subject.other | Política educacional | pt_BR |
dc.subject.other | Escolas de primeiro grau | pt_BR |
dc.title | 'Não verás país nenhum': políticas educacionais e perspectivas de desenvolvimento econômico no brasil | pt_BR |
dc.title.alternative | “You mon’t see any country”: educational policies and economic development prospects in Brasil | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | http://verinotio.org/conteudo/0.5428353776622893.pdf | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Nao veras país nenhum políticas educacionais e perspectivas.pdf | 321.13 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.