Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/43579
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fernando Silva Parreiraspt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3564597309576489pt_BR
dc.contributor.referee1Ricardo Rodrigues Barbosapt_BR
dc.creatorDaniela Oliveira Marrapt_BR
dc.date.accessioned2022-07-25T12:14:29Z-
dc.date.available2022-07-25T12:14:29Z-
dc.date.issued2017-10-31-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/43579-
dc.description.abstractWith technological advances, an organization needs to restructure itself to keep its relevance in the global market. Customers nowadays have a wide range of information that allows them to compare between competing companies' products and find the best cost-benefit relation. To stay competitive, companies have to think beyond, hold expenses and understand the customer. To stay competitive, companies have to innovate, think differently, but how can they work the knowledge and information they already have and better them? The present work approaches Information Management, Knowledge Management and Design Thinking concepts, interrelating among them and showing it is possible to create and aggregate new knowledge when applying Design Thinking methodologies and its tools. Besides all this, this paper displays the importance of sharing the knowledge of people from different areas in the organization, to generate new knowledge and solutions, allowing the participants to have a bigger picture view of the process and to share experience, turning implicit knowledge into explicit knowledge, making a co-creating environment possible. This paper was created by reviewing literature, searching for concepts and information that would allow for a qualitative view of Design Thinking's benefits, along with Knowledge and Information Management, and showing the importance of the human factor in the search of a new way of thinking and creating solutions. The interrelation among several areas in an organization allows for the knowledge and information exchange, which are essential for the creation of new knowledge. Implicit and explicit knowledge management and information management make solution creation possible, but when used with Design Thinking methodology, you can search for innovative solutions, making people feel as they are part of the innovation process and start to think their own workflows and actions differently, bringing innovation and allowing the organization to stay competitive in a globalized market.pt_BR
dc.description.resumoCom os avanços tecnológicos, uma organização precisa se reestruturar para se manter no mercado global. Os clientes possuem uma gama de informações que lhes permitem comparar produtos de empresas concorrentes e encontrar o melhor custo benefício. Para se manterem competitivas, as empresas precisam pensar além, suprimir gastos e entender o cliente. Para se manterem competitivas as empresa precisam inovar, pensar diferente, mas como elas podem trabalhar as informações e os conhecimentos que detêm e aprimorá-los? O presente trabalho aborda conceitos de Gestão da informação, Gestão de Conhecimento e Design Thinking, fazendo uma inter-relação entre os mesmos e demonstrando que é possível criar novos conhecimentos e agregar quando aplicada a metodologia do Design Thinking com suas ferramentas. Além disso, o presente trabalho demonstra a importância de se inserir pessoas de diversas áreas da organização, no intuito de gerar novos conhecimentos e soluções, permitindo que os participantes tenham visão macro do processo e possam compartilhar suas experiências, transformando o conhecimento tácito em explícito e tornando possível um ambiente de cocriação. Este trabalho foi elaborado por revisão de literatura, buscando conceitos e informações que possibilitaram uma visão qualitativa dos benefícios do Design Thinkingjunto com a Gestão do Conhecimento e da Informação, além de demonstrar a importância do fator humano na busca pela nova forma de pensar e criar soluções. A inter-relação entre diversos setores de uma organização possibilita a troca de informações e conhecimento, que são fundamentais para criação de novos conhecimentos. A Gestão do conhecimento tácito e explícito e a gestão da informação possibilitam a criação de soluções, mas quando utilizadas com a metodologia do Design Thinking,é possível buscar soluções inovadoras, fazendo com que as pessoas se sintam parte da inovação e comecem a pensar diferente seus próprios fluxos e ações, trazendo inovação e permitindo que a organização se mantenha competitiva no mercado globalizado.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentECI - ESCOLA DE CIENCIA DA INFORMAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Gestão de Informação e Pessoaspt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGestão da informaçãopt_BR
dc.subjectGestão do conhecimentopt_BR
dc.subjectDesign thinkingpt_BR
dc.subject.otherGestão do conhecimentopt_BR
dc.subject.otherGerenciamento da informaçãopt_BR
dc.titleA importância da gestão do conhecimento e da informação no processo de design thinkingpt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gestão de Informação e Pessoas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC_DANIELA_UFMG 11 2017.pdf498.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.