Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/43903
Type: Dissertação
Title: Vendo minha imagem: Paulo Nazareth e arte for sale
Other Titles: My image for sale: Paulo Nazareth and art for sale
Authors: Rafael Perpétuo de Souza
First Advisor: Marcos César de Senna Hill
First Referee: Maria Elisa Campos do Amaral
Second Referee: Brígida Moura Campbell Paes
Abstract: Esta dissertação apresenta por meio de análises qualitativas, como eventos da vida do artista visual Paulo Nazareth influenciaram na produção de sua obra e como desenvolveu uma relação ímpar com o mercado de arte primário que consome sua produção. De suas origens ameríndias, negras e periféricas, passando por eventos e residências que o levaram a se autobiografar como pessoa “ao redor do mundo”, passando por sua formação como artista na Escola de Belas Artes da UFMG, é possível perceber pela análise textual e das obras, como Nazareth desenvolve um pensamento coerente e atual. Nos aprofundamos nas práticas artísticas e métodos de pesquisa de Paulo Nazareth, buscando tanto na tecnicidade ímpar de sua obra, como na forma de selecionar e colecionar objetos para produzir seus trabalhos. Por fim, desenvolvemos um pensamento em cima do termo cunhado pelo artista, for sale, que é a base conceitual de toda sua relação com o mercado e principal objeto dentro deste estudo. O que nos dá sustentação para refletirmos sobre a construção de sua própria trajetória artística como um modelo único, gerando uma conceituação desta no campo das artes visuais.
Abstract: This dissertation presents through qualitative analyses, how events of the life of visual artist Paulo Nazareth influenced the production of his artwork and how he developed a unique relationship with the primary art market that consumes his production. From his Amerindian, black and peripheral origins, through events and residencies that led him to autobiography himself as a person “that lives around the world”, through his studies as an artist at the Escola de Belas Artes of UFMG, it is possible to perceive by textual analysis and artworks, how Nazareth develops a coherent and current thought. We dig deep into Paulo Nazareth’s artistic practices and research methods, seeking both in the unique technicality of his artwork, as well as in the ways of selection and collecting objects to produce his body of artworks. Finally, we developed a thought on top of the term coined by the artist, for sale, which is the conceptual basis of all of his relationship with the market and main object of this study. This gives us support to reflect on the construction of its own artistic trajectory as a unique model, generating a conceptualization of this in the field of visual arts.
Subject: Nazareth, Paulo, 1977-
Mercado de obras de arte
Arte - Comercialização
Arte - Aspectos sociais
Arte moderna - Séc. XX-XXI
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Artes
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/43903
Issue Date: 29-Nov-2021
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DISSERTAÇÃO RAFAEL ver 2022 2601.pdf3.33 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons