Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/44115
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorPatricia Valente Araújo Jacques Gonçalvespt_BR
dc.creatorHenrique Prettipt_BR
dc.creatorKarina Imaculada Rosa Teixeirapt_BR
dc.creatorCláudia Silami de Magalhãespt_BR
dc.creatorAllyson Nogueira Moreirapt_BR
dc.creatorRogeli Tibúrcio Ribeiro da Cunha Peixotopt_BR
dc.date.accessioned2022-08-09T17:59:34Z-
dc.date.available2022-08-09T17:59:34Z-
dc.date.issued2016-10-10-
dc.citation.volume6pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage223pt_BR
dc.citation.epage246pt_BR
dc.identifier.issn23586338pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/44115-
dc.description.abstractEvaluating the performance of dentistry students is essential to motivate learning. This article presents a review of the literature on the main clinical performance evaluation methods available. Based on that review, this work develops a method of clinical evaluation to be applied in the Faculty of Dentistry - UFMG. The Clinical Assessment Protocol (CAP) was developed considering OSCE (Objective Structured Clinical Examination) and SCOT (Structured Clinical Operative Test) methodologies. CAP’s purpose is to objectively assess students’ learning on topics related to medical history investigation, diagnosis, treatment planning, infection control, techniques, skills, communication and professionalism. Students’ self-assessment is also part of this protocol and may be interesting to identify their own weaknesses and strengths, motivating their learning process. CAP can be an alternative to conventional evaluation methods, reducing subjectivity and providing more reliability and equity to the evaluation processpt_BR
dc.description.resumoA avaliação do desempenho clínico de estudantes de Odontologia é muito importante para motivar o aprendizado. Este artigo propõe-se a apresentar uma revisão de literatura sobre métodos de avaliação de desempenho clínico e a desenvolver um protocolo para ser aplicado nas disciplinas do curso de Odontologia da UFMG. O Protocolo de Avaliação Clínica (PAC) foi elaborado a partir do Objective Structured Clinical Examination (OSCE) e do Structured Clinical Operative Test (SCOT), métodos de avaliação mais encontrados na literatura, com a finalidade de realizar uma avaliação objetiva do aprendizado do aluno em pontos relacionados a anamnese, diagnóstico, plano de tratamento, controle de infecção, técnicas, habilidade, comunicação e profissionalismo. A autoavaliação realizada pelos alunos também faz parte desse protocolo, sendo interessante para se diagnosticarem pontos fracos e virtudes dos estudantes. O PAC pode ser uma alternativa aos métodos convencionais de avaliação, reduzindo a subjetividade e tornando o processo avaliativo mais confiável e homogêneopt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAO - DEPARTAMENTO DE ODONTOLOGIA RESTAURADORApt_BR
dc.publisher.departmentFAO - DEPARTAMENTO DE ODONTOPEDIATRIA E ORTODONTIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Docência do Ensino Superiorpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAvaliação educacionalpt_BR
dc.subjectEducação em odontologiapt_BR
dc.subjectAutoavaliaçãopt_BR
dc.subjectEstudantespt_BR
dc.subjectCompetência clínicapt_BR
dc.subject.otherCompetência clínicapt_BR
dc.subject.otherAvaliação educacionalpt_BR
dc.subject.otherEducação em odontologiapt_BR
dc.subject.otherEstudantespt_BR
dc.titleEstratégias para avaliação do desempenho clínico de estudantes de odontologiapt_BR
dc.title.alternativeStrategies for evaluating dentistry students’ clinical performancept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2130pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
E S T R AT É G I A S P A R A A V A L I A Ç Ã O (1) pdf a.pdfEstratégias para avaliação do desempenho clínico de estudantes de odontologia394.79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.