Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/44130
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maurício Silva Ginopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2879961697242165pt_BR
dc.contributor.referee1André Goes Mintzpt_BR
dc.contributor.referee2Pablo Alexandre Gobira de Souza Ricardopt_BR
dc.contributor.referee3Mariana Ribeiro da Silva Tavarespt_BR
dc.contributor.referee4Leonardo Álvares Vidigalpt_BR
dc.creatorVitor Amaro Lacerdapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9486525389589391pt_BR
dc.date.accessioned2022-08-10T12:00:12Z-
dc.date.available2022-08-10T12:00:12Z-
dc.date.issued2022-05-30-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/44130-
dc.description.abstractThis work investigates, based on references from film theory and history, audiovisual production for hemispherical screens, in particular films in Fulldome format, an immersive audiovisual projection standard used in planetariums and other domic architecture environments. Based on the concept of dispositif, the course of the research was oriented towards the outline of a broad cartography of Fulldome that sought to highlight the interrelationships between its historical, technological, architectural, institutional and discursive dimensions. At first, the bibliographic dialogue with the field of media archeology supported the search for other media and artistic forms that are inscribed in its historical constitution, or that resonate recurrent conceptions in Fulldome films, beyond the paradigms of modern planetariums activities. Then, we sought to understand how, together, the elements that make up the dispositif strategically concur to support a regime of spectatorship that ideally favors a reverential attitude in relation to the experience of audiovisual enjoyment under the dome, which is confirmed in discursive level through an analysis of the films, their main strands and commonplaces. Having established a panorama of this form considered as a manifestation of the “expanded cinema”, we also sought to discuss possible lines of experimentation that, recognizing the heterogeneity of the device, can contribute to its diversification into different aspects of production, especially with regard to the techniques, processes for producing and the poetics of the animated image. Thus, it is expected to offer systematic contributions to the theoretical insertion of hemispheric audiovisual forms in the field of film theory, understood in its diversity of manifestations and exhibition configurations; as well as the formation of a reference base that can stimulate, encourage and support eventual production projects in this field.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho investiga, a partir de referências da teoria e da história do cinema, a produção audiovisual para telas hemisféricas, em particular os filmes em formato Fulldome, padrão de projeção audiovisual imersiva utilizado em planetários e em outros ambientes de arquitetura dômica. A partir do conceito de dispositivo, o percurso da pesquisa foi orientado para o delineamento de uma cartografia ampla do Fulldome que buscou destacar as inter-relações entre suas dimensões histórica, tecnológica, arquitetônica, institucional e discursiva. Em um primeiro momento, o diálogo bibliográfico com o campo da arqueologia das mídias subsidiou a busca por outras mídias e formas artísticas que se inscrevem em sua constituição histórica, ou que reverberam concepções recorrentes nos filmes Fulldome para além dos paradigmas de atuação dos planetários modernos. Em seguida, buscou-se compreender como, em conjunto, os elementos que conformam o dispositivo concorrem estrategicamente para fundamentar um regime de espectação que favorece, idealmente, uma atitude reverencial em relação à experiência de fruição audiovisual sob o domo, o que se confirma em nível discursivo mediante uma análise dos filmes, suas principais vertentes e lugares-comuns. Estabelecido um panorama desta forma tida como manifestação do “cinema expandido”, buscou-se ainda debater linhas possíveis de experimentação que, reconhecendo a heterogeneidade do dispositivo, podem contribuir para a sua diversificação em distintas vertentes de produção, em especial no que diz respeito às técnicas, aos processos de produção e à poética da imagem animada. Espera-se, assim, oferecer contribuições sistematizadas para a inserção teórica das formas audiovisuais hemisféricas no campo da teoria do cinema, compreendido em sua diversidade de manifestações e configurações de exibições; bem como a formação de uma base referencial que possa suscitar, fomentar e apoiar eventuais projetos de produção neste campo.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFulldomept_BR
dc.subjectTelas hemisféricaspt_BR
dc.subjectCinema expandidopt_BR
dc.subjectPlanetáriopt_BR
dc.subject.otherAnimação (Cinematografia)pt_BR
dc.subject.otherCinema - Inovações tecnológicaspt_BR
dc.subject.otherIndústria cinematográfica - Inovações tecnológicaspt_BR
dc.subject.otherAmbientes virtuais compartilhadospt_BR
dc.subject.otherPlanetáriospt_BR
dc.titleFilmes na tela hemisférica: Fulldome, animação e experimentaçãopt_BR
dc.title.alternativeMovies on the hemispherical screen: Fulldome, animation and experimentationpt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese_Vitor-Amaro-Lacerda.pdf9.16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.