Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/44206
Type: Dissertação
Title: Tube-based MPC with economical criteria for load transportation tasks using tilt-rotor UAVs
Authors: Marcelo Alves dos Santos
First Advisor: Guilherme Vianna Raffo
First Co-advisor: Antonio Ferramosca
First Referee: Julio Elias Normey Rico
Second Referee: Luciano Cunha de Araújo Pimenta
Third Referee: Ricardo Hiroshi Caldeira Takahashi
Abstract: This Master Thesis addresses the control of an Unmanned Aerial Vehicle (UAV) in the Tilt-rotor configuration for load transportation tasks. This work proposes to solve the problem using an optimal control strategy with receding horizon, mainly, Model-based Predictive Controllers (MPC). The main objective is to obtain controllers able to perform path tracking stably even in the presence of uncertainties and disturbances. Initially, a control strategy is proposed using an MPC based on the incremental framework with a linear time-invariant prediction model. After, this formulation is extended to consider a linear time-variant prediction model, which makes it possible to deal, in a fashion way, with time varying systems’ parameters, such as mass and length of the cable connecting the suspended load to the UAV, then allowing performing take-off and landing maneuvers with the load in contact with the ground. Furthermore, this strategy deals with the path tracking control problem considering different equilibrium points of the linearized system. This also allows tracking of the UAV’s yaw angle without destabilize the whole system. Moreover, an MPC controller with economic criteria is designed, in which this criteria is added to the controller’s cost function through attraction and repulsion potential functions. This makes the control system able to deal with the obstacle avoidance problem by choosing an economical trajectory that avoids collision and reduces the error between the initial trajectory and the one performed by the UAV. Furthermore, a class of robust predictive controllers, the tube-based ones, is addressed. To ensure robustness to the system, this controller takes hand of some well-known techniques of set theory to design reachable sets and stability regions in the state-space in order to limit the mismatch between the trajectory predicted using the nominal model and the model that considers limited disturbances and uncertainties. Due to the computational cost of the set theory tools, the proposed tube-based controller is cascaded with a nonlinear controller based on input-output feedback linearization. Finally, the robustness features of the tube-based controller are combined to the economic MPC controller to generate a new strategy of robust control with economic criteria.
Abstract: Essa dissertação de mestrado aborda o controle de um Veículo Aéreo Não Tripulado (VANT) na conĄguração Tilt-rotor utilizado para o transporte de carga. Propõe-se resolver esse problema através de leis de controle ótimo com horizonte deslizante, especiĄcamente, métodos de controle preditivo baseado em modelo (MPC). O objetivo principal é obter controladores capazes de realizar o seguimento de uma trajetória desejada mantendo o sistema estável mesmo na presença de incertezas e perturbações. Inicialmente é proposta uma estratégia de controle utilizando um MPC na formulação incremental com modelo de predição linear e invariante no tempo. Posteriormente, essa formulação é estendida para considerar modelos de predição lineares e variantes no tempo, possibilitando lidar de maneira simples com o problema de variação de parâmetros do sistema, como massa e comprimento do cabo conectando a carga suspensa ao VANT, o que permite realizar manobras de decolagem e aterrissagem com a carga ainda em contato com o solo. Além disso, essa estratégia trata o problema de seguimento de trajetória considerando diferentes pontos de equilíbrio do sistema linearizado, sendo também possível realizar seguimento de trajetória do ângulo de guinada do VANT sem instabilizar o sistema. Ademais, é desenvolvido nesse trabalho um controlador MPC com critério econômico, sendo este critério integrado ao funcional de custo do controlador através de funções potenciais de atração e repulsão. Isso possibilita ao sistema de controle lidar com o problema de desvio de obstáculos escolhendo uma trajetória econômica que evita colisão e reduz o erro entre a trajetória inicial e a executada pelo VANT. Ainda, é abordada uma classe de controladores preditivos robustos, o controlador preditivo baseado em tubos. Para garantir robustez ao sistema, esse controlador utiliza em sua formulação algumas técnicas bem conhecidas em teoria de conjuntos para deĄnir no espaço de estados conjuntos alcançáveis e regiões de estabilidade que limitam a diferença entre a trajetória predita pelo modelo nominal e pelo modelo que leva em consideração perturbações e incertezas limitadas. Esse controlador, devido ao custo computacional das ferramentas de teoria de conjuntos, será utilizado em cascata com um controlador não linear baseado na linearização por realimentação de saída. Finalmente, as características de robustez do controlador baseado em tubos são combinadas ao controlador MPC econômico para gerar uma nova estratégia de controle robusto com critérios econômicos.
Subject: Engenharia elétrica
Controle preditivo
Transporte de cargas
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ENG - DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA ELÉTRICA
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Engenharia Elétrica
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/44206
Issue Date: 19-Feb-2018
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