Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/44491
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Glaura Lucaspt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5237321219459906pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Igor Reis Reynerpt_BR
dc.contributor.referee1Loque Arcanjo Júniorpt_BR
dc.contributor.referee2Eduardo Pires Rossept_BR
dc.creatorHudson Ditherman Francisco Rosapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0348963376145744pt_BR
dc.date.accessioned2022-08-23T16:20:20Z-
dc.date.available2022-08-23T16:20:20Z-
dc.date.issued2021-12-20-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/44491-
dc.description.abstractThe aim of this research is to investigate the socio-racial implications of the term “mulatismo musical” coined by musicologist Francisco Curt Lange. From the selection and analysis of items of Lange’s publications I broach four important notions pervading his thought: culture, musicology, race and colonialism. Assuming an anticolonial perspective, the theoretical framework includes an array of fields of knowledge, such as Musicology, History, Sociology, Philosophy, and contemporary works on coloniality, race and racism. The study led to a greater understanding of the musicologist’s ideas on “mulatismo musical”. It also showed that the emphasis Curt Lange gave to the term along more than half a century of dissemination of his work contributed to strengthen the discourse on miscegenation in Brazil, especially within the music studies.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa examina as implicações sociorraciais do termo “mulatismo musical” cunhado pelo musicólogo Francisco Curt Lange. A partir da seleção e análise de algumas de suas publicações (entre os anos 1935 e 1979), abordo quatro importantes concepções que atravessam seu pensamento: cultura, musicologia, raça e colonialismo. Orientado por uma perspectiva anticolonial, o arcabouço teórico deste trabalho inclui diferentes campos do conhecimento, tais como Musicologia, História, Sociologia, Filosofia e trabalhos contemporâneos sobre colonialidade, raça e racismo. O estudo permite uma maior compreensão da noção de “mulatismo musical”, além de demonstrar como a ênfase dada ao termo por mais de meio século de produção e divulgação da obra de Curt Lange contribuiu para sustentar o discurso de miscigenação no Brasil, em especial, no campo dos estudos musicais.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pt/*
dc.subjectCurt Langept_BR
dc.subjectMulatismo musicalpt_BR
dc.subjectRaçapt_BR
dc.subjectRacismopt_BR
dc.subjectPensamento anticolonialpt_BR
dc.subject.otherLange, Francisco Curt, 1903-1997pt_BR
dc.subject.otherRacismo na artept_BR
dc.subject.otherMusicologiapt_BR
dc.titleCurt Lange: implicações sociorraciais do termo "mulatismo musical"pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Curt Lange dissertação final.pdf945.67 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons