Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/44491
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Glaura Lucas | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5237321219459906 | pt_BR |
dc.contributor.advisor-co1 | Igor Reis Reyner | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Loque Arcanjo Júnior | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Eduardo Pires Rosse | pt_BR |
dc.creator | Hudson Ditherman Francisco Rosa | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/0348963376145744 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2022-08-23T16:20:20Z | - |
dc.date.available | 2022-08-23T16:20:20Z | - |
dc.date.issued | 2021-12-20 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/44491 | - |
dc.description.abstract | The aim of this research is to investigate the socio-racial implications of the term “mulatismo musical” coined by musicologist Francisco Curt Lange. From the selection and analysis of items of Lange’s publications I broach four important notions pervading his thought: culture, musicology, race and colonialism. Assuming an anticolonial perspective, the theoretical framework includes an array of fields of knowledge, such as Musicology, History, Sociology, Philosophy, and contemporary works on coloniality, race and racism. The study led to a greater understanding of the musicologist’s ideas on “mulatismo musical”. It also showed that the emphasis Curt Lange gave to the term along more than half a century of dissemination of his work contributed to strengthen the discourse on miscegenation in Brazil, especially within the music studies. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta pesquisa examina as implicações sociorraciais do termo “mulatismo musical” cunhado pelo musicólogo Francisco Curt Lange. A partir da seleção e análise de algumas de suas publicações (entre os anos 1935 e 1979), abordo quatro importantes concepções que atravessam seu pensamento: cultura, musicologia, raça e colonialismo. Orientado por uma perspectiva anticolonial, o arcabouço teórico deste trabalho inclui diferentes campos do conhecimento, tais como Musicologia, História, Sociologia, Filosofia e trabalhos contemporâneos sobre colonialidade, raça e racismo. O estudo permite uma maior compreensão da noção de “mulatismo musical”, além de demonstrar como a ênfase dada ao termo por mais de meio século de produção e divulgação da obra de Curt Lange contribuiu para sustentar o discurso de miscigenação no Brasil, em especial, no campo dos estudos musicais. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | MUSICA - ESCOLA DE MUSICA | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Música | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pt/ | * |
dc.subject | Curt Lange | pt_BR |
dc.subject | Mulatismo musical | pt_BR |
dc.subject | Raça | pt_BR |
dc.subject | Racismo | pt_BR |
dc.subject | Pensamento anticolonial | pt_BR |
dc.subject.other | Lange, Francisco Curt, 1903-1997 | pt_BR |
dc.subject.other | Racismo na arte | pt_BR |
dc.subject.other | Musicologia | pt_BR |
dc.title | Curt Lange: implicações sociorraciais do termo "mulatismo musical" | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Curt Lange dissertação final.pdf | 945.67 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License