Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/44551
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Clarisse Maria Castro de Alvarengapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3413084947174681pt_BR
dc.contributor.referee1Maria Amália de Almeida Cunhapt_BR
dc.contributor.referee2Juliana Batista Fariapt_BR
dc.contributor.referee3Admir Soares de Almeida Júniorpt_BR
dc.creatorValdenir Taveira Batistapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0097866694220096pt_BR
dc.date.accessioned2022-08-24T23:28:14Z-
dc.date.available2022-08-24T23:28:14Z-
dc.date.issued2021-12-09-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/44551-
dc.description.abstractThis research consists of an autobiographical investigation on the constitution of a teaching route in development of its author. This work aims to understand the lessons, understanding and knowledge which came from the experiences and creation processes with cinema and that are representative of the constitution of this teacher development. This investigation was based on two cinema workshops offered in two schools, in different periods of this route. Besides the workshops, a reflection upon the personal paths of working as an art educator in a museum and the experience of creation with documentary cinema was considered. Through a moving and processual methodological research proposal the main theoretical-methodological resource used was the domain of (auto)biographical narrative research in education, understood as a research-formation. As for theoretical support, the senses of experience in Jorge Larrosa (2002), the evidential paradigm in Carlo Ginzburg (1989) and the idea of a lesson suggested from the narrative in Walter Benjamin (1987) were considered. It was possible to configure narratives of experiences with cinema through the search for evidences of more significant experiences of this route. Based on that, it was possible to collect lessons and knowledge about the understanding of a development established in the relationship between teacher and student strengthen by the processes of creation with cinema in the school area. In addition, the film creation processes made it possible to reflect on the need for a free space-time, for the creation and (re)use of cinema and of the school's institutionalized space-time itself. Furthermore, this work contributes to the reflection of the importance and need of an aesthetic, ethical and political development of teachers, by providing new ways of looking at cinema and other ways of thinking about the relationship between cinema and education, in the scope of (auto)biographical narrative research.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo consiste numa investigação, de caráter autobiográfico, sobre a constituição de uma trajetória docente, em formação, do autor. O objetivo deste trabalho é entender quais as lições, saberes e conhecimentos, oriundos das experiências e processos de criação com o cinema, são representativos da constituição desta formação docente. Esta investigação foi realizada a partir de duas oficinas de cinema realizadas em duas escolas, em períodos distintos desta trajetória. Além das oficinas, foram trazidos para reflexão os percursos pessoais de trabalho como arte-educador, num museu, e a experiência de criação com o cinema documentário. Por meio de uma proposta metodológica movente e processual de pesquisa, foi utilizado como recurso teórico-metodológico, principal, o domínio das pesquisas narrativas (auto) biográficas, em educação, entendidas como uma pesquisa-formação. Como aporte teórico de apoio, foram utilizados os sentidos de experiência de Jorge Larrosa (2002), o paradigma indiciário de Carlo Ginzburg (1989) e a ideia de lição sugerida a partir da narrativa em Walter Benjamin (1987). Por intermédio do trabalho de busca por indícios de experiências mais significativas desta trajetória foi possível a configuração de narrativas de experiências com o cinema que permitiram extrair as lições e saberes sobre o entendimento de uma formação, instaurada na relação entre docente e discente, potencializada pelos processos de criação com o cinema no espaço escolar. Além disso, os processos de criação fílmica possibilitaram a reflexão sobre a necessidade de um espaço-tempo livre, para criação e (re) utilização do cinema e do próprio espaço-tempo institucionalizado da escola. O trabalho contribui, ainda, para a reflexão da importância e necessidade de uma formação estética, ética e política do professor/a, por meio do encontro com novos modos de olhar o cinema e outras maneiras de pensar as relações entre cinema e educação, no âmbito das pesquisas narrativas (auto) biográficas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectcinema e educaçãopt_BR
dc.subjectexperiênciapt_BR
dc.subjectprocessos de criaçãopt_BR
dc.subjectnarrativas (auto) biográficaspt_BR
dc.subjectformação docentept_BR
dc.subject.otherCinema na educaçãopt_BR
dc.subject.otherProfessores -- Formaçãopt_BR
dc.subject.otherProfessores -- Autobiografiapt_BR
dc.subject.otherDocumentário (Cinema) -- Aspectos educacionaispt_BR
dc.titleNarrativas de experiências com o cinema: reflexões sobre uma trajetória docente em formaçãopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0001-7142-2831pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação Narrativas de experiências com o cinema - Valdenir Taveira Batista.pdf2.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.