Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/44718
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Dolores Soares Madureirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2200394542934810pt_BR
dc.contributor.referee1Maria Dolores Soares Madureirapt_BR
dc.contributor.referee2Eulita Maria Barcelospt_BR
dc.creatorPaloma Sant’ Anna de Oliveira Mendonçapt_BR
dc.date.accessioned2022-08-30T14:43:47Z-
dc.date.available2022-08-30T14:43:47Z-
dc.date.issued2013-06-18-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/44718-
dc.description.abstractTo glimpse the teaching-service integration as a strategy to enhance the process of permanent professional education, some questions arose, such as: how is the process of integration between the educational areas offered by FUNESA? The aim of this study was to contribute to the implementation of the Education Politic Standing under Technical school of the Unified Health System - Sergipe (ETSUS-SE) through strategies political / pedagogical integration between the areas of educational State Health Foundation (FUNESA). Provoking reflections on integrating teaching and service from the discussions of strategic actors of the educational FUNESA areas, developed by Research Theme Freirean methodology, permeated by reflection and production topics generators, which in turn, should guide the drafting methodological Professional Education Seminar ETSUS-SE, strategic action designed to promote the policy of teaching-service integration, as well as help to integrate the areas of educational FUNESA, and thus implement policy of Permanent Education in Health Besides the reflections arising from the production group, the study presents references on theoretical aspects involved in the teaching-service integration. The National Policy for Continuing Education in Health (PNEPS) articulated the pedagogical principles of Paulo Freire theoretically substantiate the trajectory of the project. It is expected that this proposal would enable reflection on different levels and raises awareness of the social subjects involved to make changes during the period of field work, which promotes the strengthening of success within the ETSUS in the end of the study.pt_BR
dc.description.resumoAo vislumbrar a integração ensino-serviço como estratégia para potencializar o processo de educação permanente profissional, alguns questionamentos surgiram, como por exemplo: como ocorre o processo de integração entre as áreas educacionais oferecidas pela FUNESA? O objetivo deste estudo, portanto foi contribuir para a implementação da Política de Educação Permanente no âmbito da Escola Técnica do Sistema Único de Saúde - Sergipe (ETSUS-SE) por meio de estratégias político/pedagógicas de integração entre as áreas educacionais da Fundação Estadual de Saúde (FUNESA). Propõe-se provocar reflexões sobre a integração ensino e serviço a partir das discussões de atores estratégicos das áreas educacionais da FUNESA, desenvolvidas por meio da metodologia freiriana de investigação temática, permeados pela reflexão e produção de temas geradores, que por sua vez, deverão orientar a elaboração metodológica do Seminário de Educação Profissional da ETSUS-SE, ação estratégica pensada para promover a diretriz de integração ensino-serviço, assim como contribuir para integrar as áreas educacionais da FUNESA, e dessa forma implementar a Política de Educação Permanente em Saúde. Além das reflexões surgidas a partir da produção grupal, o estudo traz interlocuções com referenciais teóricos sobre aspectos que envolvem a integração ensino-serviço. A Política Nacional de Educação Permanente em Saúde (PNEPS) articulada aos princípios pedagógicos de Paulo Freire fundamentaram teoricamente a trajetória do projeto. Espera-se que esta proposta possibilite a reflexão em diferentes níveis e sensibilize os sujeitos sociais envolvidos para realizar mudanças durante o período de trabalho de campo, o que propicia o fortalecimento de pontos de sucesso dentro da ETSUS participante do estudo.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENFERMAGEM - ESCOLA DE ENFERMAGEMpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Gestão Pedagógica nas Escolas Técnicas do Sistema único de Saúdept_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação permanente em saúdept_BR
dc.subjectEducação profissionalizantept_BR
dc.subjectIntegração ensino serviçopt_BR
dc.subject.otherEducação Profissional em Saúde Públicapt_BR
dc.subject.otherEducação em saúdept_BR
dc.subject.otherEducação Continuadapt_BR
dc.subject.otherDissertação Acadêmicapt_BR
dc.titleIntegração ensino-serviço: ferramenta estratégica para fortalecimento das Escolas Técnicas do SUSpt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gestão Pedagógica nas Escolas Téc. do SUS

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC Paloma Sant' Anna de Oliveira Mendonça.pdf917.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.