Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/44731
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Solange Cervinho Bicalho Godoypt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4717593262963554pt_BR
dc.contributor.referee1Solange Cervinho Bicalho Godoypt_BR
dc.contributor.referee2Marilia Rezende da Silveirapt_BR
dc.creatorMônica Cola Cariello Brotas Corrêapt_BR
dc.date.accessioned2022-08-30T15:27:21Z-
dc.date.available2022-08-30T15:27:21Z-
dc.date.issued2013-06-02-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/44731-
dc.description.abstractOne of the great challenges of the Unified Health System (SUS) refers to the training of professionals. In this context, we highlight the need for professionalization of mid level workers, traditionally put aside the formative processes. The SUS Technical Schools (ETSUS) are devices created in the 80s, from the Brazilian process of democratization, in order to simultaneously classify the services and to promote the social inclusion of the professional who worked on the system without the necessary qualification . Currently, the ETSUS should extend their actions to participate actively continuing education of health professionals. Technical School and Vocational Teacher Angela Campos da Silva (ETSUS Victory) is the newest network. Headquartered in Vitória, faces the challenge of articulating and ongoing professional education of municipal health of the servers. Although the result of a movement of reflection and change notices still much inconsistency between free courses on the principles that guide the partners interactionist political pedagogical project (PPP) ETSUS WIN. This intervention project aims to articulate the philosophical principles of free courses methodological PPP. The intervention comprises three phases: diagnostic assessment, awareness, intervention and awareness. As a result it is expected to give consistency to the approach movement with the National Policy on Permanent Education in Health and with the construction of a school and to work in the SUS.pt_BR
dc.description.resumoUm dos grandes desafios do Sistema Único de Saúde (SUS) refere-se à qualificação de profissionais de saúde. Nesse contexto, destaca-se a necessidade de profissionalização de trabalhadores de nível médio, tradicionalmente alijados dos processos formativos. As Escolas Técnicas do SUS (ETSUS) são dispositivos, criados na década de 80, a partir do processo de redemocratização brasileira, com o objetivo de, simultaneamente, qualificar os serviços e promover a inclusão social do profissional que atuava no sistema sem a qualificação necessária. Atualmente, às ETSUS devem estender suas ações participando de forma ativa da educação permanente dos profissionais de saúde, muitas vezes com oferta de cursos livres. A Escola Técnica e Formação Profissional Professora Angela Campos da Silva (ETSUS Vitória) é a mais nova da rede. Sediada no município de Vitória, vive o desafio de articular educação profissional e permanente dos servidores da saúde municipal. Embora seja fruto de um movimento de reflexão e mudança nota-se ainda muita incongruência entre os cursos livres em relação aos princípios sócios interacionistas que balizam o projeto político pedagógico (PPP) da ETSUS VITÓRIA. O presente projeto de intervenção objetiva articular os cursos livres aos princípios filosóficos metodológicos do PPP. A intervenção compreende três etapas: avaliação diagnóstica, intervenção e sensibilização. Como resultado espera-se dar consistência ao movimento de aproximação com a Política Nacional de Educação Permanente em Saúde e com a construção de uma escola no e para o trabalho no SUS.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENFERMAGEM - ESCOLA DE ENFERMAGEMpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Gestão Pedagógica nas Escolas Técnicas do Sistema único de Saúdept_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação permanentept_BR
dc.subjectEducação em saúdept_BR
dc.subjectEducação continuadapt_BR
dc.subject.otherEducação Profissional em Saúde Públicapt_BR
dc.subject.otherEducação em saúdept_BR
dc.subject.otherEducação Continuadapt_BR
dc.subject.otherDissertação Acadêmicapt_BR
dc.titleETSUS Vitória: uma análise do projeto político pedagógico nos cursos livrespt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gestão Pedagógica nas Escolas Téc. do SUS

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC MÔNICA COLA CARIELLO BROTAS CORRÊA.pdf230.05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.